Data Fanatics

  • Onze cases

    Lees alles over de cases waar we voor onze opdrachtgevers leads hebben mogen werven.

    ER Capital

    ER Capital richt zich op kleinschalig commercieel vastgoed zoals kantoren, bedrijfsruimtes, winkels en verhuurde woningen.

    CNV Vakmensen

    CNV Vakmensen is een van de grootste vakbonden van Nederland met meer dan 130.000 actieve leden.

    Staatsloterij

    Maandelijks verkopen we duizenden loten aan Nederlanders die hun geluk willen beproeven bij de grootste loterij…

  • Onze blogs

    Lees onze blogs over de laatste trends en weetjes rondom leadgeneratie.

    Lead generation
    2-02-2022

    Chatbots gebruiken voor lead generation

    Leadgeneratie en chatbots. Een perfecte…

    Online marketing
    2-02-2022

    Wereld zonder cookies: 15 strategieën van experts

    Zeer recent kondigde Google aan…

    Social
    3-01-2022

    How Marketing Can Adapt To A World Without Cookies: 15 Strategies From Experts

    Very recently, Google announced that…

Wat is online leadgeneratie en wat kan ik ermee?

Volgens het alom gerespecteerde marketing onderzoeksbureau Gartner in de USA is leadgeneratie het proces van “het verzamelen van contactinformatie van potentiële kopers met als doel ze te koesteren en te kwalificeren als verkoopkansen om het bedrijf te laten groeien.”
Olivier Nuis
Chief Operations Officer
+31 (0)85 040 4849
Stuur Olivier een mail

Online leadgeneratie is dus populair gezegd het online verzamelen van gegevens van potentiële klanten, om deze te benaderen en te interesseren in de producten en/of diensten van de onderneming.

Leadgeneratie kan dus zowel online als offline plaatsvinden. Een voorbeeld van offline leadgeneratie is de aanwezigheid van een onderneming op een vakbeurs of advertenties in vakbladen. Online leadgeneratie vindt onder andere plaats via de website van de onderneming, de sociale media, e-mail of online adverteren.

Placeholder text

Wat is een online lead?

Een online lead ontstaat na een eerste online contact met de onderneming. Het kenmerkende van de lead is dat er sprake is van interesse. Dit kan dus iemand zijn die reageert op een post in de sociale media, iemand die een formulier op de website van de onderneming invult of zelfs iemand die contact zoekt via de chat bot op de website. Er zijn vele mogelijkheden om via het internet in contact te komen met potentiële klanten.

Een lead is dus niet de website bezoeker die een paar seconden rondkijkt en daarna direct de website verlaat zonder een actie uit te voeren. Dit wordt een “bounce” genoemd. Dit soort bezoekers hebben geen interesse in de producten of diensten en aan hen wil je geen tijd verdoen.

Waarom online leadgeneratie?

Wanneer je als bedrijf wilt groeien zijn er in principe twee mogelijkheden: je haalt meer omzet bij je huidige klanten of je werft nieuwe klanten. In de praktijk komt het altijd neer op een mix van de twee: de huidige klanten wil je behouden en verleiden tot vervolgaankopen en een aanwas van nieuwe klanten maakt dat je vol vertrouwen de toekomst tegemoet kunt zien.

Online marketing leads en sales leads

Er wordt onderscheid gemaakt tussen een marketing lead en sales lead. Alle potentiële klanten die interesse tonen in de producten en/of diensten van de onderneming zijn in principe marketing leads. Marketing ”koestert” en begeleidt de potentiële klant, totdat men een bereidheid toont om tot aankoop over te gaan. Er is nu sprake van een marketing quality lead (MQL).

De MQL wordt overgedragen aan de verkoopafdeling. Er wordt nu gesproken over een een sales quality lead (SQL). De (nog steeds) potentiële klant wordt door de verkoopafdeling verder begeleidt op de customer journey door de sales funnel. De sales lead wordt ook wel aangeduid als prospect.

Tips om te beginnen met online leadgeneratie

Het loont de moeite om aandacht aan online leadgeneratie geven. Met leadgeneratie werf je niet alleen nieuwe klanten, maar je blijft ook constant in contact met de doelgroep(en). Onderstaand enkele tips:

  • Het begint allemaal met het vaststellen van de doelgroepen. Weet precies met wie je wilt communiceren, zodat je ook de juiste communicatiekanalen kunt kiezen.
  • Stel van te voren de criteria vast waar leads aan moeten voldoen om kwaliteit leads (MQL / SQL) te worden en wanneer ze overgedragen worden aan de verkoopafdeling (leadscoring).
  • Maak gebruik van resources die al in de onderneming aanwezig zijn, zoals bijvoorbeeld de eigen website.
  • Begin klein en via één kanaal, leer van de fouten, doe ervaring op en bouw het leadgeneratieproces langzaam uit.

Het generen van online leads is niet iets wat je even snel tussen door doet. Kies je voor online leadgeneratie, dan moet je het ook serieus aanpakken. Een slechte opvolging van de leads zal de reputatie van de onderneming schaden en daar zit niemand op te wachten. Heb je er zelf geen tijd voor, dan kun je de online leadgeneratie beter uitbesteden aan professionals. Uiteindelijk moet het zichzelf terugverdienen.

Neem contact met ons op een daag ons uit!

    Vul een geldig telefoonnummer in.
     
    YWij respecteren uw privacy