Lees alles over de cases waar we voor onze opdrachtgevers leads hebben mogen werven.
ER Capital richt zich op kleinschalig commercieel vastgoed zoals kantoren, bedrijfsruimtes, winkels en verhuurde woningen.
CNV Vakmensen is een van de grootste vakbonden van Nederland met meer dan 130.000 actieve leden.
Maandelijks verkopen we duizenden loten aan Nederlanders die hun geluk willen beproeven bij de grootste loterij…
Lees onze blogs over de laatste trends en weetjes rondom leadgeneratie.
Zeer recent kondigde Google aan…
Very recently, Google announced that…
Lees onze artikelen over leadgeneratie. Of je nu op zoek bent naar algemene informatie of juist gevorderde materie.
Toch kun je door bepaalde activiteiten op te zetten weer in contact komen met deze leads, wat lead activatie genoemd wordt. In dit artikel kom je erachter wat dit concept precies inhoudt, welke reis doorlopen moet worden voor lead activatie en welke strategieën en technieken ervoor ingezet kunnen worden.
Leads zijn sporen naar potentiële klanten, waarbij sommigen doodlopen en anderen in een verkoop eindigen. Dat laatste leidt tot inkomsten en zo is het belangrijk om openstaande leads over te laten gaan tot verkoop door middel van lead activatie. Veel bedrijven wachten tot een lead naar de volgende stap van de customer journey gaat, maar dit kan leiden tot het doodlopen van de lead. Door lead activatie toe te passen, kun je voorkomen dat waardevolle leads de organisatie verlaten.
Bij lead activatie wordt contact opgenomen met een potentiële klant vóór deze bereidt is om een aankoop te doen. Je benadert de lead met interessante content en versnelt zo het verkoopproces. Zo wordt de lead geïnformeerd over en begeleid richting het product of de dienst. Tevens voorkom je dat een waardevolle lead te lang in een bepaald stadium van de customer journey blijft hangen en mogelijk niets koopt.
Drie eigenschappen zijn belangrijk voor het creëren van een ideale activering:
Het is allereerst belangrijk om de oorsprong van een lead te begrijpen. Wat is de bedoeling van iemands bezoek en is het een nieuwe of regelmatige bezoeker? Door hier informatie over te verzamelen, begrijp je de behoeften en wensen van de doelgroep beter en zo kunnen klantervaringen gepersonaliseerd worden.
Na het begrijpen van de achtergrond van leads kunnen deze geëvalueerd worden en een score krijgen. Zo bepaal je welke leads de hoogste kans op conversie hebben en welke nog verder ontwikkeld moeten worden om een verkoop te genereren.
Vervolgens moet gerichte inhoud gecreëerd worden om een persoonlijke ervaring voor gebruikers te bieden. Niet alleen de inhoud moet gepersonaliseerd zijn, maar ook de communicatie. Dit moet automatisch gebeuren, zodat bezoekers op belangrijke momenten tijdens hun reis bereikt en gestimuleerd worden.
Potentiële klanten zijn met een doel op zoek naar jouw product of dienst en het is ook essentieel om het vertrouwen te geven dat dit doel vervuld zal worden. Door een menselijk detail toe te voegen aan een digitale verkoop kan veel meer succes behaald worden. Dit komt doordat de waarde stijgt en het contact op een menselijke manier ervaren wordt.
Als laatste stap houdt de cyclus niet op na het sluiten van een verkoop. Creëer juist nieuwe kansen voor leads die nog niet geconverteerd zijn met de inzichten die je hebt verzameld. En voor bestaande klanten kun je de Next Best Offer (NBO) ontdekken door hen te bereiken via cross- en upselling. Zo kan een relatie opgebouwd worden met klanten, wat leidt tot een hogere, langdurige betrokkenheid.
Er zijn diverse manieren om lead activatie te stimuleren en bereiken. Bovenal moet de nadruk liggen op een proactieve houding vanuit marketing en sales om op te vallen. Marketing- en salesactiviteiten die leiden tot lead activatie zijn onder andere:
Bij lead activatie is het belangrijk om de lead centraal te stellen, wat kan door van tevoren een aantal vragen te beantwoorden. Vraag jezelf bijvoorbeeld af wie jouw lead is, wat de lead opgelost wil hebben en waardoor een lead gemotiveerd is om contact op te laten nemen. Ook is het belangrijk om vast te stellen in welke producten en/of diensten een lead interesse heeft en wat de lead hiermee hoopt te bereiken. Ten slotte hebben leads vaak een voorkeur voor een communicatiekanaal en -stijl, wat je kunt inzetten.
Door marketing- en salescontent te delen, ontwikkelen en publiceren, kun je als bedrijf opvallend blijven voor leads zonder ze onaangekondigd te storen en onderbreken.
Tevens kun je gedetailleerde, uitgebreide antwoorden geven op vragen van leads en met hen communiceren via laptop, tablet en smartphone om je bereikbaarheid te vergroten. Investeren in marketing- en salescontent is duurzaam, omdat de content lang gebruikt kan worden voor lead activatie en -generatie.
Lead nurturing in 5 stappen dev_ddmg 15 sep 2022 Online leadgeneratie Naast leads genereren, is…
Lees meerTien tips voor leadgeneratie dev_ddmg 13 sep 2022 Online leadgeneratie Olivier Nuis Chief Operations Officer…
Lees meerWat is online leadgeneratie en wat kan ik ermee? Thomas Smeding 22 jul 2022 Online…
Lees meerLead generation: wat is en hoe helpt je content hierbij? shahin 16 mei 2022 Online…
Lees meer