Data Fanatics

  • Onze cases

    Lees alles over de cases waar we voor onze opdrachtgevers leads hebben mogen werven.

    ER Capital

    ER Capital richt zich op kleinschalig commercieel vastgoed zoals kantoren, bedrijfsruimtes, winkels en verhuurde woningen.

    CNV Vakmensen

    CNV Vakmensen is een van de grootste vakbonden van Nederland met meer dan 130.000 actieve leden.

    Staatsloterij

    Maandelijks verkopen we duizenden loten aan Nederlanders die hun geluk willen beproeven bij de grootste loterij…

  • Onze blogs

    Lees onze blogs over de laatste trends en weetjes rondom leadgeneratie.

    Lead generation
    2-02-2022

    Chatbots gebruiken voor lead generation

    Leadgeneratie en chatbots. Een perfecte…

    Online marketing
    2-02-2022

    Wereld zonder cookies: 15 strategieën van experts

    Zeer recent kondigde Google aan…

    Social
    3-01-2022

    How Marketing Can Adapt To A World Without Cookies: 15 Strategies From Experts

    Very recently, Google announced that…

Wat zijn lead magnets?

Een lead is een consument die heeft laten zien interesse te hebben in de producten of diensten die jouw bedrijf levert. Het is belangrijk om voldoende leads te hebben, omdat je deze relatief makkelijk kunt converteren in betalende klanten.
Olivier Nuis
Chief Operations Officer
+31 (0)85 040 4849
Stuur Olivier een mail

Een lead magnet is een weggevertje waarmee jij leads binnenhaalt. Ontdek meer over de werking van lead magnets, waarom je hier gebruik van moet maken en lees tot het einde door om er achter te komen welke lead magnets goed werken.

Lead magnet: wat is het?

Een lead magnet is een extraatje of weggever die je aanbiedt in ruil voor contactinformatie zoals een e-mailadres. Door zich in te schrijven voor bijvoorbeeld jouw nieuwsbrief, een gratis e-book te downloaden of zich aan te melden voor een gratis webinar, geeft een potentiële klant interesse te hebben in jouw product of dienst. Vervolgens kun je dankzij de contactinformatie jouw klant benaderen met een gericht aanbod. Voorbeelden van een lead magnet zijn:

  • Een gratis whitepaper, checklist,magazine of e-book 
  • Gelofte op een interessante nieuwsbrief
  • Rapportage met cijfers of bevindingen in jouw markt
    Een
  • Photoshop/Word/Excel/nieuwsbrief template
  • Een infographic

Welke lead magnet werkt voor jouw bedrijf, hangt af van de interessante informatie die jij te bieden hebt. Welk probleem hebben je bezoekers? Op welk vlak ben jij een expert? Welke informatie kan jij aanbieden om potentiële klanten te helpen in hun zoektocht?

Waarom een lead magnet gebruiken?

Nu weet je wat een lead magnet is, maar waarom zou je dit toepassen op je eigen website? Neem eens een kijkje op het dashboard van je Google Analytics-account. Van iedere 100 bezoekers nemen er waarschijnlijk maar een aantal direct de beslissing om tot aankoop over te gaan.

De drempel om iets gratis te downloaden of zich aan te melden voor interessante content ligt een stuk lager. Dankzij de lead magnet kan je op een laagdrempelige manier contactgegevens van bezoekers verzamelen. Hiermee laat je jouw mailinglijst groeien en verhoog je de conversie door deze bezoekers op te volgen middels een lead magnet funnel.

Opt-in pagina maken

Het doel van het weggevertje dat jij aanbiedt, is het verzamelen van contactgegevens voor jouw mailinglijst. Je wil de lead magnet dus zeer waardevol maken, want dit is de eerste indruk die een bezoeker van jouw bedrijf krijgt. Maak de weggever niet té waardevol, want de klant moet natuurlijk jouw eindproduct of dienst alsnog nodig hebben. Zorg dat de weggever inspiratie geeft om aan de slag te gaan met jouw product of dienst.

De lead magnet is idealiter te downloaden via een opt-in pagina. Omdat het weggevertje op een aparte pagina staat, is direct duidelijk wat er verwacht wordt van de bezoeker. Ook valt zo het succes van de lead magnet eenvoudig te tracken in Google Analytics of andere software die je hiervoor gebruikt.

Deze opt-in pagina wordt ook wel landingspagina genoemd. Deze pagina heeft één doel: het verkrijgen van de contactgegevens van een lead.

Checklist lead magnet

Een effectief weggevertje genereert niet alleen leads, maar converteert deze leads op een later moment in betalende klanten. Het is dus belangrijk om goed stil te staan bij wat je aanbiedt en hoe je de landingspagina vorm geeft. Gebruik de volgende checklist voor een effectieve lead magnet:

1. Hou het simpel

De bezoeker die op je landingspagina terecht komt, kent jouw bedrijf nog niet (goed). Biedt dus een weggevertje aan die makkelijk te consumeren is en hou het kort. Een dik boekwerk met vakjargon zal niet snel gedownload worden als niet duidelijk is wat de bezoeker er precies aan heeft. Zorg voor een simpele oplossing waarin jouw toegevoegde waarde snel duidelijk wordt.

2. Concrete oplossing voor specifiek probleem

Vaak is het weggevertje het eerste contactmoment met een potentiële klant. Licht een tipje van de sluier op of geef gratis een tijdelijke oplossing. De bezoeker ervaart direct dat jouw methode werkt.

3. Jij bent de expert

Deze eerste kennismaking is een ideaal moment om je expertise te laten zien. Deel verhalen, geef tips of deel kennis zodat bezoekers overtuigd raken van jouw expertise.

4. Ontneem bezwaren

Door direct een aantal mogelijke bezwaren weg te nemen, zorg jij ervoor dat je straks makkelijker leads om kunt toveren in betalende klanten. Met de lead magnet wil je voornamelijk informeren. Als je dit erg goed doet, neem je direct al een aantal mogelijke bezwaren weg. Dit doe je bijvoorbeeld door veelgestelde vragen op een rij te zetten.

Opvolging lead magnet

Meestal volgt een sale niet vanzelf na het downloaden van jouw weggevertje. De eerste stap is genomen, de bezoeker is geconverteerd in een lead. Hoe maak je hier een betalende klant van? Biedt bijvoorbeeld in de paar weken na het downloaden van de lead magnet een speciaal introductieaanbod aan dat je voor een lage(re) prijs verkoopt. Nu de klant beter en beter bekend raakt met jouw aanbod, kan je ook andere producten of diensten aan gaan bieden.

Voorbeelden lead magnets

Nu weet je waar een goede lead magnet aan voldoet. Er zijn allerlei manieren waarop je weggevertjes in kunt zetten om je mailinglijst te laten groeien. Een aantal voorbeelden die wellicht ook werken voor jouw onderneming:

  • Ebook met X tips om je volgers op social media te laten groeien
  • Gratis boek/product inclusief verzendkosten
  • SEO QuickScan voor je website
    Exclusieve deals
  • How-to video

Zorg ervoor dat het weggevertje zo goed mogelijk aansluit bij de specifieke wensen en problemen van jouw doelgroep. Door de kwaliteit van de leads zo hoog mogelijk te maken, vergroot je de kans op een sale aanzienlijk! Ga jij na het lezen van dit artikel direct aan de slag met lead magnets?

Neem contact met ons op een daag ons uit!

    Vul een geldig telefoonnummer in.
     
    YWij respecteren uw privacy