Data Fanatics

  • Onze cases

    Lees alles over de cases waar we voor onze opdrachtgevers leads hebben mogen werven.

    ER Capital

    ER Capital richt zich op kleinschalig commercieel vastgoed zoals kantoren, bedrijfsruimtes, winkels en verhuurde woningen.

    CNV Vakmensen

    CNV Vakmensen is een van de grootste vakbonden van Nederland met meer dan 130.000 actieve leden.

    Staatsloterij

    Maandelijks verkopen we duizenden loten aan Nederlanders die hun geluk willen beproeven bij de grootste loterij…

  • Onze blogs

    Lees onze blogs over de laatste trends en weetjes rondom leadgeneratie.

    Lead generation
    2-02-2022

    Chatbots gebruiken voor lead generation

    Leadgeneratie en chatbots. Een perfecte…

    Online marketing
    2-02-2022

    Wereld zonder cookies: 15 strategieën van experts

    Zeer recent kondigde Google aan…

    Online marketing
    3-01-2022

    10 Top Digitale Marketing Trends om in de gaten te houden

    Het is mogelijk dat de…

Optimaliseren van marketing automation campagnes

Olivier Nuis
Chief Operations Officer
+31 (0)85 040 4849
Stuur Olivier een mail

De meeste mensen kopen tegenwoordig producten via het internet en daar kun jij als bedrijf van profiteren. Je website is het visitekaartje en door de vergevorderde technologie kun je op veel verschillende manieren marketing inzetten. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een marketing automation campagne op te zetten. Marketing automation stelt je in staat om klanten te benaderen met geautomatiseerde berichten via e-mail, social media en ga zo maar door. Marketing automation is een onderdeel van inbound marketing. Het heeft als doel om klanten langdurig aan je bedrijf te binden. Het is een duurzame investering die uiteindelijk veel kan opleveren. Dan moet je het uiteraard wel goed doen. Om die reden geven wij in dit artikel tips om je marketing automation campagnes goed te optimaliseren.

A/B-testen

Het sturen van geautomatiseerde e-mails is een belangrijk onderdeel van marketing automation. Zorg er dan ook voor dat de e-mails van een goede kwaliteit zijn en test ze regelmatig. Een handige manier om het effect van de e-mails te testen is met een A/B-test. Met een A/B-test worden twee verschillende type mails naar je klanten gestuurd. De helft van de klanten ontvangt de ene mail en de andere helft de andere. Met deze test kun je goed kijken welk type e-mail het meeste effect heeft op je doelgroep. Het voordeel is dat de doelgroep niet weet dat ze getest worden en daardoor krijg je eerlijke en relevante data. Het is overigens niet alleen relevant om de inhoud van de mail te testen, maar ook verscheidene andere zaken.

Daarbij kun je denken aan de naam van de zender. Zorgt een prikkelende naam bijvoorbeeld voor positieve reacties of is dat niet geval? Ook de onderwerpregel is een belangrijk element van de mail. We leven namelijk niet meer in het begin van het internettijdperk. Toen kreeg de gemiddelde particulier hooguit enkele mailtjes per dag. In deze tijd stroomt de mailbox van iedereen dagelijks vol en daarom is een prikkelend onderwerp relevant. Je kunt bijvoorbeeld verschillende onderwerpen uitproberen en kijken welke mails het meeste worden geopend. Andere elementen waar je aan kunt denken zijn het verzendtijdstip en de lay-out.

Waar moet een goede e-mail concreet aan voldoen?

In de voorgaande alinea's zijn we al wat dieper ingegaan op e-mails. Maar hoe ziet een goede e-mail voor een marketing automation campagne er dan concreet uit?

- Een geschikte afzender

Veel bedrijven besteden geen aandacht aan de afzender van de mail. Toch is dit niet geheel onbelangrijk. Wanneer de mail wordt gestuurd door een algemeen bedrijfsaccount, dan wordt dit vaak als onpersoonlijk gezien. Eem mailtje dat wordt verzonden via het account van een medewerker heeft een meer persoonlijke tint.

- Een goede onderwerpregel

De onderwerpregel is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de gehele mail. Daar moet je dan ook veel aandacht aan besteden. Gebruik actieve zinnen voor de onderwerpregel. Dit trekt meer aandacht dan passieve zinnen. Probeer het ook kort te houden. Een goede onderwerpregel bevat niet meer dan vijf woorden. Alleen bij hoge uitzondering kun je een langere zin maken. Tegenwoordig heb je ook de mogelijkheid om symbolen en smileys in de onderwerpregel te zetten. Maak hier ook gebruik van, want daarmee val je echt op!

- Het juiste tijdstip

De dag en het tijdstip van verzenden spelen ook een belangrijke rol. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat mensen maandag de meeste mailtjes open. Experts hebben verschillende openingsratio's vergeleken en kwamen toen tot deze conclusie. Dit is ook wel logisch, want maandag is het begin van de nieuwe werkweek. Mensen zijn dan sneller geneigd om mails in het postvak te openen. Het beste tijdstip schijnt 12:00 te zijn. Dit is namelijk het moment dat de meeste mensen pauze hebben. Ook het begin van de avond schijnt een goed tijdsstip te zijn, omdat de meeste mensen dan net terugkomen van het werk. Uiteraard is dit ook weer afhankelijk van de doelgroep. Gelukkig kun je met verschillende tijdsstippen experimenteren om zo na te gaan wat beste werkt.

Bepaal vooraf je strategie

Voordat je begint met een marketing automation campagne, is het van belang om een strategie te hebben. Dit klinkt logisch, maar het zal je verbazen hoeveel bedrijven zonder afgebakende strategie aan de slag gaan. Maar hoe weet je nu welke strategie het beste werkt? We zullen in deze paragraaf enkele tips geven.

- Wat is je doelgroep?

Stel eerst vast wat de precieze doelgroep voor je product is. In sommige branches is het vrij gemakkelijk om een doelgroep te specificeren. Verkoop je bijvoorbeeld speelgoed voor kinderen onder de vijf jaar? Dan bestaat je doelgroep uit jonge ouders. Je kunt dan ongeveer inschatten wat de leeftijd van de ouders is. Dit zijn namelijk relatief jonge ouders van eind twintig of begin dertig. Je weet dan ook in welke generatie die mensen zijn opgegroeid en welke taal bij die generatie hoort. Die specifieke taalstijl kun je dan weer gebruiken in je mails. Dit is slechts een voorbeeld, maar hiermee willen we laten zien dat je met simpel redeneren al een heel eind komt. Sommige bedrijven zijn ook actief in branches waarin de doelgroep lastiger te bepalen is. Gelukkig kun je dan veel data vergaren met social media of analysetools.

- Wat wil je bereiken?

Heb je de doelgroep vastgesteld? Dan moet je vervolgens nagaan wat je wilt bereiken met de marketing automation campagne. Heb je bijvoorbeeld recentelijk een nieuw product gelanceerd? Mensen informeren over het product kan dan een haalbaar doel zijn. Ook mensen tot actie aanzetten is een meetbaar doel. We raden je aan om per campagne één specifiek doel vast te stellen. De gemiddelde mens heeft in deze tijd een lage concentratieboog.

- Wanneer is de campagne geslaagd?

Probeer de doelen ook te meten. Bepaal van te voren goed wanneer de campagne voor jou is geslaagd. Is de campagne bijvoorbeeld geslaagd wanneer veel mensen extra informatie over een product aanvragen? Of is een campagne geslaagd wanneer een specifiek percentage van je klantenbestand een product heeft aangekocht? Probeer meetbare campagnes op te zetten.

Blijf bijsturen

Heb je een goedlopende marketing automation campagne opgezet? Dan moet je niet tevreden achterover hangen, maar altijd blijven bijsturen. Er kan namelijk altijd iets beter en een succesvolle campagne kan ook zomaar omslaan in een minder succesvolle campagne. Mensen zijn immers onvoorspelbare wezens en bepaalde maatschappelijke veranderingen kunnen ook weer effect hebben op je campagne. Blijf om die reden de campagne altijd in de gaten houden en stuur bij waar het nodig is. Maak ook gebruik van verschillende monitorsystemen, want daarmee kun je de campagne op alle vlakken in de gaten houden.

Slotwoorden

Hopelijk heb je iets aan de bovenstaande tips gehad. De meeste mensen kopen tegenwoordig producten online en daarom wordt online marketing voor bedrijven steeds relevanter. Het optimaliseren van marketing automation campagnes is slechts één onderdeel van de marketing. Er zijn nog meer aspecten waar je als bedrijf rekening mee moet houden. Vind je het lastig om zelf marketingstrategieën te verzinnen? Dan raden we je aan om de marketing voor een deel uit te besteden aan een marketingbedrijf met veel ervaring.

Neem contact met ons op een daag ons uit!

    Vul een geldig telefoonnummer in.
     
    YWij respecteren uw privacy