Data Fanatics

  • Onze cases

    Lees alles over de cases waar we voor onze opdrachtgevers leads hebben mogen werven.

    ER Capital

    ER Capital richt zich op kleinschalig commercieel vastgoed zoals kantoren, bedrijfsruimtes, winkels en verhuurde woningen.

    CNV Vakmensen

    CNV Vakmensen is een van de grootste vakbonden van Nederland met meer dan 130.000 actieve leden.

    Staatsloterij

    Maandelijks verkopen we duizenden loten aan Nederlanders die hun geluk willen beproeven bij de grootste loterij…

  • Onze blogs

    Lees onze blogs over de laatste trends en weetjes rondom leadgeneratie.

    Lead generation
    2-02-2022

    Chatbots gebruiken voor lead generation

    Leadgeneratie en chatbots. Een perfecte…

    Online marketing
    2-02-2022

    Wereld zonder cookies: 15 strategieën van experts

    Zeer recent kondigde Google aan…

    Online marketing
    3-01-2022

    10 Top Digitale Marketing Trends om in de gaten te houden

    Het is mogelijk dat de…

Marketing automation tips

Olivier Nuis
Chief Operations Officer
+31 (0)85 040 4849
Stuur Olivier een mail

De meeste bedrijven zijn tegenwoordig actief op het internet. Dit is ook logisch, want internet wordt door vrijwel iedereen in de wereld gebruikt. Steeds meer mensen kopen daar producten. Daarnaast zijn er ook veel mensen die tegenwoordig via het internet dienstverleners inschakelen. Daarom moet je als bedrijf veel aandacht aan je presentatie op het internet besteden. De website was vroeger een handig communicatiemiddel, maar in deze tijd is dit echt het visitekaartje van je bedrijf. De website kun je ook gebruiken om mogelijke klanten voor de lange termijn aan je te binden. Dit is een populaire vorm van inbound marketing. Je kunt de klanten aan je binden met marketing automation. Marketing automation stelt je in staat om via je bedrijf automatisch berichten de wereld in te sturen. Daarbij kun je denken aan e-mails, persoonlijke berichten en berichten via de sociale media. Maar hoe kun je marketing automation als bedrijf het beste inzetten? In deze tekst gaan we daar wat dieper op in.

Geef gratis een product weg

Marketing automation is pas effectief wanneer je al een klantenbestand aan je gebonden hebt. Met marketing automation breng je immers berichten de wereld in en deze moeten afgestemd zijn op je doelgroep. Je kunt websitebezoekers binden door gratis producten weg te geven. Misschien ben je een zelfhulpcoach en geef je cursussen voor een gelukkiger leven. Schrijf dan een e-book en geef deze gratis weg via je website. Stel als voorwaarde dat ze zich moeten inschrijven en het e-book vervolgens via de mail ontvangen. Dit is een effectieve methode om een klantenbestand op te bouwen en daarmee filter je ook direct je doelgroep. Uiteraard zijn er ook andere methodes, maar deze wordt als populair en effectief gezien.

Verschillende soorten campagnes

Als bedrijf heb je de mogelijkheid om verschillende soorten campagnes op te zetten. Je hebt bijvoorbeeld campagnes met de focus op het vergroten van de bekendheid van een bedrijf. Deze campagne is gericht op awareness. Ook de klantactivatiecampagne is erg populair. Met deze campagne tracht je als bedrijf klanten te activeren om iets bij je te kopen. Daarnaast zijn er nog meer campagnes. Kijk goed welke e-mailcampagne het beste bij je doel past.

Start een e-mailcampagne

Een e-mailcampagne is een succesvolle methode om relaties met klanten op te bouwen. Vrijwel iedereen leest wekelijks zijn mail. Op die manier kun je contact met je klanten onderhouden en ze op de hoogte stellen van nieuwe producten of diensten. Hoe beter de campagne is opgezet, hoe effectiever de campagne zal zijn. Uiteraard is de opzet van de campagne afhankelijk van de aard van je onderneming. Elk bedrijf heeft immers een andere doelgroep en het maakt ook nog uit of je aan consumenten of bedrijven levert. Om die reden gaan we dieper in op verschillende stappen die elk bedrijf moet doorlopen voor een succesvolle e-mailcampagne.

1. Wat is het doel?

De eerste stap klinkt misschien simpel, maar het is toch complexer dan veel mensen denken. Een e-mailcampagne moet immers altijd een concreet doel hebben. Veel bedrijven hebben wel een doelstelling, maar deze is vaak te algemeen geformuleerd. Bij een algemene doelstelling kun je denken aan het promoten van een specifiek product. De doelstelling moet echter concreet én meetbaar zijn. Laten we daar even een leuk voorbeeld van geven. Stel je voor dat je communicatietrainingen aan bedrijven geeft. Een concreet doel is dan managers informeren over de noodzaak van goede communicatie voor een bedrijf. Dit doe je dan door wekelijks een mail te sturen met tips. Onderaan de mail zet je vervolgens buttons die aanzetten tot actie.

2. De methode

Het doel kun je in principe zien als het theoriegedeelte. Kijk goed of je doel concreet en meetbaar is en ga vervolgens over op stap twee. Dit is de praktische methode die je gaat gebruiken om mensen te bereiken en te overtuigen. Bedenk goed wat de titels van je e-mailberichten gaan zijn. Veel bedrijven besteden hier weinig aandacht aan, terwijl het juist zeer relevant is. De meeste mensen krijgen dagelijks veel mails en daar zit ook veel spam tussen. Een goed onderwerp trekt de aandacht op een positieve manier.

Kijk ook goed naar de inhoud en de omvang van het bericht. Zijn je klanten voornamelijk hoogopgeleide professionals? Dan kun je formeler taalgebruik hanteren en ook een wat langere mail schrijven. Heb je een jonge en hippe doelgroep? Dan is informeel taalgebruik beter. Ook moet je dan meer rekening houden met de lengte van het bericht. Jongeren hebben namelijk een lagere concentratieboog, omdat ze de hele dag te maken krijgen met beelden. Met deze voorbeelden willen we aangeven dat ook de methode goed in elkaar moet zitten.

3. De verzendtijd

Als laatste moet je rekening houden met de verzendtijd. Dankzij marketing automation kun je mails automatisch op een specifieke tijd verzenden. De meeste mensen openen het postvak aan het begin van de week. Dit is uiteraard afhankelijk van je doelgroep en je kunt ook voor andere verzendtijden gaan. Op vrijdag zijn de meeste mensen bijvoorbeeld vrolijker, want het weekend staat voor de deur. Klanten zijn dan sneller geneigd om iets bij je te kopen. Denk dus goed na over de verzendtijd en probeer ook meerdere dingen uit. Dit kun je doen met een A/B-test. Dan kun je klantgroepen op verschillende tijden een bericht sturen.

Creëer wekelijks content

Met een e-mailcampagne kun je op een actieve manier klanten benaderen. Daarnaast kun je marketing automation ook op een passieve manier inzetten. Het is verstandig om een speciale blogpagina op je website te zetten. Dit brengt twee belangrijke voordelen met zich mee. In de eerste plaats kun je zo organisch hoog in de zoekmachines komen. Je kunt daarmee ook vertrouwen opwekken en laten zien welke expertise je in huis hebt. Veel bedrijven schrijven geen blogs op vaste basis. Met marketing automation tools kun je wekelijks een blog laten plaatsen.

Kun je zelf goed schrijven? Dan kun je deze blogs zelf maken, want dit komt overtuigend over en jij kent je producten en diensten natuurlijk het beste. Ben je geen goede schrijver? Huur dan een professionele tekstschrijver in en laat die meerdere blogs schrijven. Zo kun je wekelijks iets plaatsen en deze vastigheid geeft veel bezoekers een betrouwbaar gevoel.

Slotwoorden

Hopelijk hebben de tips in dit artikel je geholpen. Marketing automation kun je als bedrijf op verschillende manieren inzetten. In dit artikel is naar voor gekomen dat vooral e-mailcampagnes en het creëren van content belangrijk zijn. Uiteraard zijn er nog meer aspecten. Daar vind je in onze kennisbank meer informatie over. We wensen je in ieder geval veel succes met je bedrijf.

Neem contact met ons op een daag ons uit!

    Vul een geldig telefoonnummer in.
     
    YWij respecteren uw privacy