Data Fanatics

  • Onze cases

    Lees alles over de cases waar we voor onze opdrachtgevers leads hebben mogen werven.

    ER Capital

    ER Capital richt zich op kleinschalig commercieel vastgoed zoals kantoren, bedrijfsruimtes, winkels en verhuurde woningen.

    CNV Vakmensen

    CNV Vakmensen is een van de grootste vakbonden van Nederland met meer dan 130.000 actieve leden.

    Staatsloterij

    Maandelijks verkopen we duizenden loten aan Nederlanders die hun geluk willen beproeven bij de grootste loterij…

  • Onze blogs

    Lees onze blogs over de laatste trends en weetjes rondom leadgeneratie.

    Lead generation
    2-02-2022

    Chatbots gebruiken voor lead generation

    Leadgeneratie en chatbots. Een perfecte…

    Online marketing
    2-02-2022

    Wereld zonder cookies: 15 strategieën van experts

    Zeer recent kondigde Google aan…

    Online marketing
    3-01-2022

    10 Top Digitale Marketing Trends om in de gaten te houden

    Het is mogelijk dat de…

Wat is inbound marketing?

Olivier Nuis
Chief Operations Officer
+31 (0)85 040 4849
Stuur Olivier een mail

Tegenwoordig zijn er veel verschillende marketingvormen. Een populaire vorm van marketing is inbound marketing. Heb je er nog nooit van gehoord? Dat is geen enkel probleem, want in dit artikel leren we je alles over inbound marketing. Eerst gaan we dieper in op het ontstaan van inbound marketing. Vervolgens bespreken we de strategie die wordt ingezet bij deze nieuwe marketingvorm. Aan het eind van dit artikel bespreken we de belangrijkste voordelen van inbound marketing.

Het verschil tussen inbound en outbound marketing

Inbound marketing is het tegenovergestelde van outbound marketing. Outbound marketing is een ouderwetse marketingvorm. Bij outbound ligt de focus op het pushen van een marketingboodschap aan mogelijke klanten. Deze marketingvorm zie je bijvoorbeeld terug in telemarketing, televisiereclame en krantenadvertenties. Grote bedrijven met flink wat geld kunnen op die manier een groot bereik genereren. De marketingmethode is niet effectief, maar heeft wel het kanoneffect. Je schiet niet gericht, maar uiteindelijk raak je altijd wel iets.

Tegenwoordig leven we in het digitale tijdperk. Een groot deel van ons leven speelt zich af op het internet. De smartphone is een verlengstuk van ons lichaam geworden. De gemiddelde consument krijgt dan ook een stortvloed van reclame over zich heen. Op een gegeven moment kan de consument dit niet meer verwerken en daarom wordt het effect van outbound marketing ook minder.

Zo is het begrip inbound marketing dan ook ontstaan. Bij deze vernieuwende marketingvorm staat de potentiële klant meer centraal. Het gaat dus niet om het verstrekken van zoveel mogelijk marketingcontent, maar de focus wordt gelegd op waardevolle content. Inbound marketing is een vorm van pull-marketing. Je organiseert voor de mogelijke klant een virtuele reis met als eindbestemming je product of dienst.

Een nieuwe strategie

De inbound marketing methode werkt met drie sleutelbegrippen: attract, engage en delight. Dit klinkt wat vaag. Aan de hand van voorbeelden leggen we daarom uit hoe deze begrippen strategisch worden ingezet.

- Attract

Oude marketingstrategieën proberen de klant te overtuigen door middel van achterhaalde beïnvloedingsprincipes. Ze gebruiken manipulatietechnieken om jou iets te laten kopen. Dit zie je bijvoorbeeld terug bij de ouderwetse televisiereclames. Denk aan automerken met reclamefilmpjes van een volmaakt gezin dat met de auto door prachtige landschappen rijdt. Je associeert die auto met de vrijheid en zo proberen ze consumenten te verleiden om die auto te kopen.

Inbound marketing is een meer duurzame vorm van marketing waarbij eerst aantrekkelijke content wordt gecreëerd. Om die reden wordt het sleutelbegrip attract gebruikt. Laten we daar even een voorbeeld van geven. Je hebt ergens gelezen dat steeds meer mensen in deze jachtige tijd kampen met chronische stress. Zelf heb je dit ook ervaren en je denkt dat je mensen kunt helpen om van deze chronische stress af te komen. Jij weet ongetwijfeld heel goed dat je mensen kunt helpen, maar hoe overtuig jij dan die mensen om jou in te schakelen?

Dit kun je doen door eerst waardevolle blogs te schrijven. Denk aan een blog met vijf praktische tips om stress in je leven te minderen. Je merkt dat dit blog goed gelezen wordt en dit motiveert je om nog een blog te schrijven. Je zet kennis en expertise in en hiermee creëer je op een authentieke manier autoriteit bij je doelgroep. Dit is een goed voorbeeld van het sleutelbegrip 'attract' in de praktijk.

- Engage

Heb je de aandacht van je doelgroep getrokken met je blogs en andere waardevolle content? Dan is het vervolgens belangrijk om met je klanten in contact te komen. Dit wordt de tweede fase (engage) van inbound marketing genoemd. Er zijn verschillende manieren waarop je het contact met je klantengroep kunt versterken. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een chatsysteem op je website te zetten. Mogelijke klanten kunnen dan vragen stellen over je producten of diensten. Ook kun je ervoor kiezen om een gratis e-book te schrijven. Dit e-book kunnen ze ontvangen via de mail. Op die manier heb je de gegevens en kun je ze voorzien van nog meer content. Hoe meer je een band opbouwt met je klanten, hoe groter de kans dat ze daadwerkelijk betaalde producten of diensten bij je afnemen.

- Delight

Heb je een mogelijke klant aangetrokken en vervolgens betrokken? Dan is de kans groot dat die op het punt staat om een aankoop te doen. In de derde fase moet je de mogelijke klant dan ook echt enthousiasmeren. Dit kun je doen door een mooie productpagina te maken. Verkoop je bijvoorbeeld grasmaaiers? Maak dan een speciale pagina met de voordelen van de grasmaaier en voeg verschillende filmpjes toe. Heb je een geweldig digitaal afvalproduct gemaakt? Laat op de verkooppagina dan duidelijk zien welke praktische voordelen het afnemen van het product op je leven heeft. Dit zijn uiteraard slechts voorbeelden. Het punt dat we willen maken is dat de klant echt het gevoel moet krijgen dat zijn aankoop waarde heeft op de lange termijn

De voordelen van inbound marketing

In de voorgaande alinea's hebben we besproken hoe inbound marketing is ontstaan en hoe de precieze strategie in de praktijk tot uiting komt. Maar welke concrete voordelen brengt inbound marketing met zich mee? In het laatste gedeelte van dit artikel zullen we daar wat dieper op ingaan.

- Klanten komen naar jou

Een van de belangrijkste aspecten van inbound marketing is dat de klanten naar jou komen en niet andersom. Vrijwel iedereen heeft een hekel aan die stereotype autoverkoper met een gemaakte glimlach die ongevraagd voor je neus staat. Mensen hebben daar een schild voor ontwikkeld en daarom past deze nieuwe vorm van marketing helemaal bij deze tijd. Bij inbound marketing loopt de spreekwoordelijke autoverkoper niet naar de klanten toe, maar de klanten lopen naar de autoverkoper toe. Daarmee vergroot je de kans op een succesvolle verkoop.

- Langdurige relaties opbouwen

Bij de ouderwetse manier van marketing wordt meer gefocust op een snelle verkoop van een product. Bij de nieuwe manier van marketing ligt de focus op het bouwen van langdurige relaties met de klanten. Je hebt immers meer aan een klant die regelmatig producten bij je koopt. Het proces om de klant te betrekken duurt weliswaar wat langer, maar uiteindelijk heeft het veel meer waarde.

Dit kun je een beetje vergelijken met organisch hoog in de zoekmachines komen of betalen om hoog in de zoekmachines te komen. Veel bedrijven betalen hoge bedragen per klik om bovenaan in de zoekmachines te staan met specifieke zoekwoorden. Ze trekken daarmee op een snelle manier veel klanten, maar ze betalen er ook een hoge prijs voor. Het is dan verstandiger om duurzaam te investeren in zoekmachineoptimalisatie. Je bent er tijd aan kwijt, maar zo blijf je op de lange termijn hoog in de zoekmachines staan en uiteindelijk heb je daar als bedrijf veel meer profijt van.

- Honderd procent meetbaar

Bij inbound marketing weet je wie je doelgroep is. Daarom weet je ook precies wat werkt en wat niet werkt. Alles is volledig meetbaar en op basis daarvan kun je gepaste acties ondernemen. Bij de ouderwetse manier van marketing spreek je een hele ruime doelgroep aan. Een televisiereclamespotje voor speelgoed komt bijvoorbeeld ook binnen bij mensen die niet eens kinderen hebben. Met een afgebakende doelgroep weet je wie je klanten zijn en ook wat ze van je verwachten. Deze interactie is een belangrijk element.

Neem contact met ons op een daag ons uit!

    Vul een geldig telefoonnummer in.
     
    YWij respecteren uw privacy