Data Fanatics

  • Onze cases

    Lees alles over de cases waar we voor onze opdrachtgevers leads hebben mogen werven.

    ER Capital

    ER Capital richt zich op kleinschalig commercieel vastgoed zoals kantoren, bedrijfsruimtes, winkels en verhuurde woningen.

    CNV Vakmensen

    CNV Vakmensen is een van de grootste vakbonden van Nederland met meer dan 130.000 actieve leden.

    Staatsloterij

    Maandelijks verkopen we duizenden loten aan Nederlanders die hun geluk willen beproeven bij de grootste loterij…

  • Onze blogs

    Lees onze blogs over de laatste trends en weetjes rondom leadgeneratie.

    Lead generation
    2-02-2022

    Chatbots gebruiken voor lead generation

    Leadgeneratie en chatbots. Een perfecte…

    Online marketing
    2-02-2022

    Wereld zonder cookies: 15 strategieën van experts

    Zeer recent kondigde Google aan…

    Social
    3-01-2022

    How Marketing Can Adapt To A World Without Cookies: 15 Strategies From Experts

    Very recently, Google announced that…

Leads genereren met inbound marketing: hoe werkt dat?

Olivier Nuis
Chief Operations Officer
+31 (0)85 040 4849
Stuur Olivier een mail

Het genereren van veel leads, oftewel potentiële klanten, is erg belangrijk om de doorstroom van verkopen in een bedrijf te stimuleren. Er zijn allerlei tools om klanten aan te trekken met jouw unieke aanbod, waaronder inbound marketing. Deze techniek richt zich op het bieden van treffende content voor je doelgroep. Via deze content leren potentiële klanten je kennen, wat een vertrouwensband opwekt en waardoor je niet opdringerig overkomt. Wat houdt dit concept precies in en hoe kan het jouw bedrijf helpen bij het genereren van leads?

Wat is leadgeneratie?

Met de term "lead" wordt iemand bedoeld die belangstelling heeft getoond in het aanbod van een bedrijf en mogelijk een aankoop doet. Leads zijn dus potentiële, geïnteresseerde klanten waarmee het bedrijf nog geen zaken heeft gedaan. Leadgeneratie is hierbij het wekken van de belangstelling en interesse van potentiële klanten om uiteindelijk de omzet te verhogen.

Wat is inbound marketing?

Inbound marketing speelt op dit proces in door klanten naar een bedrijf toe te trekken. Dit betekent dat je niet zelf achter potentiële klanten aangaat, maar ze naar jou toe laat komen wanneer ze je nodig hebben. Als gevolg hiervan kunnen waardevolle leads gegenereerd worden met de intentie ze om te zetten naar loyale klanten. Dit gebeurt door middel van het verspreiden van relevante content, waarmee je jouw doelgroep door de customer journey heen leidt. Het moet nuttige inhoud zijn, waarmee je de problemen van je bezoekers oplost, zodat je een vertrouwensband met hen opbouwt en ze terugkeren bij nieuwe problemen en behoeften.

Waarom helpt inbound marketing jouw bedrijf?

Door middel van inbound marketing krijg je als bedrijf "verdiende aandacht" van je doelgroep en potentiële klanten in plaats van "gekochte media". Tevens is het effect van deze techniek duurzaam. Bij het plaatsen van een advertentie is het effect weg zodra de campagne wordt stopgezet, maar wanneer je interessante, relevante informatie deelt, zijn klanten eerder geneigd om met je in contact te blijven. Dit komt doordat je een echte bijdrage levert aan hun situatie. Op deze manier leidt inbound marketing tot de volgende voordelen voor jouw bedrijf:

  • Groter bereik binnen de gewenste doelgroep;
  • Hogere kansen om leads te converteren naar klanten;
  • Lagere kosten per gegenereerde lead;
  • Verhoogd organisch bezoek;
  • Verhoogde online zichtbaarheid.

Hoe voer je inbound marketing succesvol uit?

Door een aantal stappen op te volgen, kun je succesvol aan inbound marketing doen om veel leads te genereren en je omzet een boost te geven.

1. Zoekwoordonderzoek

Je begint met het maken van een lijst met belangrijke zoekwoorden die gelinkt zijn aan jouw aanbod, waarna je voor elk zoekwoord een blogonderwerp bedenkt. Met welke onderwerpen kun jij veel verkeer naar jouw bedrijf toe leiden? Veel mensen zoeken tegenwoordig veel specifieker, dus probeer hier rekening mee te houden bij het vaststellen van zoekwoorden.

2. Relevante content

Vervolgens ga je aan de slag met het creëren van waardevolle content om je vindbaarheid in Google te vergroten. Kijk goed wat er bij jouw bedrijf past, zoals blogs, maar ook foto- en videocontent. Op basis van je zoekwoordonderzoek kun je een mooi verhaal maken, waarin de belangrijkste zoekwoorden diverse keren terugkomen. Het F-patroon kun je hiervoor het beste als leidraad gebruiken, waarbij de belangrijkste informatie in de titel en de eerste twee alinea's staat. Deze worden het meeste gelezen.

3. Content delen

Na het creëren van content is het ook belangrijk dat deze veel verspreid wordt, wat bijvoorbeeld via lezers kan gebeuren. Daarom is het handig om het makkelijk te maken om content te delen via sociale media of voeg af en toe een winactie toe. Hierbij moeten klanten eerst een post van jou delen om in aanmerking voor de prijs te komen.

4. Bezoekers omzetten in leads

Het is de bedoeling om bezoekers om te zetten in leads, waarvoor in elke inbound marketing post een call-to-action (CTA) moet zitten. Vraag bijvoorbeeld of lezers bepaalde gegevens willen achterlaten, zodat je hen op een later tijdstip nog kunt bereiken.

5. Sales funnel

Ten slotte kun je een sales funnel inzetten, wat de vorm heeft van een trechter die iedere lead doorloopt. Tijdens de bewustwordingsfase maak je content die geschikt is voor lezers die je bedrijf en aanbod nog niet kennen. In de overwegingsfase kun je dieper ingaan op jouw product of dienst en tijdens de beslissingsfase bespreek je wat jouw aanbod speciaal maakt. Aan de hand van inboud marketing kun je zo specifieke content ontwerpen voor elke stap van de customer journey, met als gevolg een hogere leadgeneratie.

Neem contact met ons op een daag ons uit!

    Vul een geldig telefoonnummer in.
     
    YWij respecteren uw privacy