Lees alles over de cases waar we voor onze opdrachtgevers leads hebben mogen werven.
ER Capital richt zich op kleinschalig commercieel vastgoed zoals kantoren, bedrijfsruimtes, winkels en verhuurde woningen.
CNV Vakmensen is een van de grootste vakbonden van Nederland met meer dan 130.000 actieve leden.
Maandelijks verkopen we duizenden loten aan Nederlanders die hun geluk willen beproeven bij de grootste loterij…
Lees onze blogs over de laatste trends en weetjes rondom leadgeneratie.
Zeer recent kondigde Google aan…
Very recently, Google announced that…
Lees onze artikelen over leadgeneratie. Of je nu op zoek bent naar algemene informatie of juist gevorderde materie.
We hebben het allemaal weleens meegemaakt. Je zit aan tafel, klaar om te beginnen aan die heerlijke maaltijd waaraan je zoveel tijd hebt gespendeerd in de keuken. Je zet je comfortabel, je schuift de eerste overheerlijke hap op je vork – je kan het al bijna proeven – je brengt je vork naar je mond en … de telefoon gaat.
“Hallo, spreek ik met de verantwoordelijk voor de aankoop?”, zegt de irritante telemarketeer aan de andere kant van de lijn. “Ik bel even om te spreken over je voorkeuren betreffende je telefoonabonnement.” En terwijl je hem of haar beleefd, doch lichtjes geïrriteerd, probeert af te schepen, merk je hoe je heerlijke maaltijd steeds kouder wordt. Recht voor je neus.
En dit is exact waarom we het willen hebben over het belang van Inbound lead generation. Want wat is dit eigenlijk? Wel, eerst en vooral kan lead generation gezien worden als een oplossing. Een oplossing die ervoor zorgt dat jouw bedrijf geen irritante en storende cold caller is die maaltijden verpest voor foodies over de hele wereld. Wat lead generation nog meer is kan je hieronder
Om de term 'lead' uit te leggen, kunnen we het misschien beter eerst over prospects hebben. Een prospect is een persoon die interessant is voor jouw bedrijf en gelinkt kan worden aan jouw persona's. Het is iemand die potentieel interesse heeft in jouw product, dienst of merk, maar waarvan je nog geen gegevens hebt. Een prospect wordt omgevormd tot lead van zodra deze data achterlaat om meer informatie te verkrijgen over een product of dienst.
Een lead kan enerzijds belangstelling voor je producten tonen door zich te abonneren op je nieuwsbrief. Maar ook door zich in te schrijven voor een van je evenementen, een whitepaper of e-book te downloaden of het contactformulier (zoals je hier rechts ziet) in te vullen op je website. Deze, soms diepgaande interesse, zorgt ervoor dat een lead kan gezien worden als een potentiële klant.
Normaal gezien genereren en kwalificeren we een lead dus door informatieverzameling. Dit kan om verschillende redenen plaatsvinden: i mand die een job zoekt, bijvoorbeeld, die zal een applicatie voor een vacature inzenden. Een shopper zal contactinformatie delen in ruil voor een kortingsbon. Iemand die informatie over je product of dienst zoekt, die zal een formulier invullen in ruil voor een educatieve contentvorm, …
Lead generation hangt dus af van bedrijf tot bedrijf, persoon tot persoon en situatie tot situatie. Maar in ieder geval moet je er altijd voor zorgen dat je genoeg informatie vraagt: enkel zo kom je te weten of de persoon in kwestie wel écht interesse vertoont.
In plaats van een random telefoontje te krijgen van een bedrijf dat je contactinformatie gekocht heeft, zal je dus iets terug horen van een bedrijf waar je zelf toenadering tot gezocht hebt. Veel minder irritant en veel constructiever, toch? Ja.
Lead generation is de online marketing techniek waarbij je, zoals hierboven besproken, een potentiële klant of lead naar je website wenst te trekken om vervolgens zijn/haar gegevens achter te laten. In ruil voor deze gegevens ontvangt de lead een beloning, bv. een brochure of e-book. Het doel van lead generation is een samenwerking op lange termijn, maar uiteraard in de eerste plaats ook de omzet van je bedrijf te verhogen.
Wanneer iemand aan mij vraagt wat ik doe als job, dan kan ik niet zeggen: “Ah, ik creëer content voor lead generation.” Niemand zou weten waarover ik het heb en geef toe: niemand wil een gesprek waar iedereen verwarde blikken met mekaar uitwisselt. Daarom zeg ik meestal iets in de aard van: “Ik ga op zoek naar unieke manieren om ons bedrijf aantrekkelijk te maken en zo mensen aan te trekken. Via mijn blogs probeer ik hen genoeg teasers te geven om interesse in ons te genereren. Mijn uiteindelijk doel hierbij is ze helemaal klaarstomen en enthousiast maken voor wat we doen, zodat ze in the long run graag iets van ons willen horen.”
Vroeger werden leads gegenereerd door het marketing team die een lijst met namen kocht. Het sales team gebruikte deze lijst vervolgens om met cold calling potentiële klanten te benaderen. Het was toen ook heel normaal dat mensen opgebeld werden door bedrijven of merken waarvan ze nog nooit gehoord hadden. We spreken hierbij over outbound marketing, waarbij een product of merk als het ware gepusht wordt naar potentieel geïnteresseerden op een vaak agressieve manier.
Tegenwoordig zien we echter heel wat aversie tegenover dergelijke, vaak ongewenste, aanpakken. Hierdoor werden er al gauw nieuwe methoden ontwikkeld, ook binnen lead generation zien we enkele mooie voorbeelden. Evolutie zorgde ervoor dat leads steeds vaker gegenereerd worden op basis van specifieke data en gegevens die verzameld worden door bedrijven. Marketingstrategieën worden bijgevolg aangepast op de noden en wensen van potentiële klanten. Klanten hebben steeds meer informatie tot hun beschikking. Via zoekmachines, sociale media kanalen, blogs en andere online kanalen kunnen zij diepgaande informatie opzoeken over producten, diensten en merken. Mensen staan dan ook minder open voor verkoopgesprekken die niet aansluiten bij hun specifieke noden.
Bedrijven die een duidelijk beeld hebben van hun potentiële klanten en doelgroep, passen hun content hierop aan. Een ideale manier om deze informatie op een doeltreffende manier te communiceren naar je doelgroep, is door gebruik te maken van een inbound marketing techniek. Het doel hierbij is al je content te schrijven als antwoord op de vragen van je klanten. Ideaal pas je de inhoud aan aan de verschillende fasen in de buyer journey, namelijk: awareness, consideration en decision.
Omdat het zorgt voor een organische relatie tussen bedrijf en potential. Via deze methodologie wordt het eenvoudiger en natuurlijker voor de potential om uiteindelijk toch bij jou te belanden, iets te kopen en/of een samenwerking aan te gaan.
Als we kijken naar de grotere inbound marketingmethodologie van aantrekken, converteren, sluiten en plezieren, dan plaatsen we lead generation in het tweede stadium. Lead generation begint immers nadat je je publiek hebt aangetrokken en wanneer ze klaar zijn om over te gaan van bezoeker naar lead. Kort samengevat: het genereren van leads is een fundamenteel punt in de buyer journey: wanneer ze lead zijn, zijn ze immers ook op weg om een tevreden klant te worden. En dat is uiteraard wat we allemaal willen.
Nu we weten wat een lead is, wat lead generation inhoudt en hoe dit verhaal in de inbound marketingmethodologie past, is het tijd om de verschillende onderdelen van het lead generation proces te bespreken. De meest gekende en belangrijkste onderdelen hebben we hieronder voor je opgesomd.
De meeste marketeers en salesverantwoordelijken willen maar één ding: hun sales funnel vullen – en dit liefst zo snel mogelijk. En daar duikt de verleiding op om gewoon leads te kopen. Het is immers veel eenvoudiger, het neemt veel minder tijd in en het vraagt om minder moeite. Maar waarom is dit toch een slechte keuze?
Eerst en vooral: leads die je aangekocht hebt kennen je niet. Meestal komen deze gegevens van andere websites waar ze zich op hebben ingeschreven. Met andere woorden: ze schreven zich dus wel voor iets in, maar niet voor iets van jouw bedrijf. De boodschappen die je hen vervolgens wil sturen, zullen overkomen als ongewenst, opdringend en irritant. De ‘prospect’ is immers nog nooit op je website geweest, heeft nooit interesse getoond in jouw bedrijf en… kent je simpelweg niet. Dus, als je ze gaat contacteren, dan stoor je ze. Zo simpel is dat.
Bovendien is er nog een ander risico waarmee je rekening moet houden. Als de gekochte leads je mails krijgen terwijl ze hier geen behoefte aan hebben, dan is de kans heel groot dat ze deze boodschappen zullen markeren als spam. En hier wordt het gevaarlijk. Deze melding indiceert namelijk aan de e-mail provider welke e-mails automatisch uitgefilterd moeten worden. En wanneer genoeg mensen jouw boodschappen als spam markeren, dan kom je op een blacklist te staan – en deze wordt gedeeld met andere e-mail providers. Wanneer je op zo’n blacklist komt te staan, is het bijzonder moeilijk om er terug af te raken. Bovendien zal ook je IP reputatie en je delivery rate hieronder lijden.
Last but not least moet je rekening houden met GDPR. GDPR is een Europese wet die draait rond persoonlijke data en wil consumenten beschermen tegen spamming en phishing. Wettelijk gezien mag je dus geen e-mails sturen naar personen die niet expliciet hebben aangetoond dat zij informatie van je willen ontvangen. Hier zijn wel enkele uitzonderingen op, zoals de legitimate interest, dus informeer jezelf eerst grondig voor je zomaar e-mails gaat rondsturen.
Je hebt leads gegenereerd en er scores aan toegediend, fijn! Maar hier mag het uiteraard niet stoppen, het is nu aan jou om iets waardevols met deze gegevens te doen. Leads met een lagere lead score zijn vaak nog op zoek naar extra informatie of motivatie. Je moet ze nog overtuigen van de meerwaarde die jouw product of dienst voor hen kan betekenen. Ze hebben nood aan lead nurturing. Dit kan enerzijds gedaan worden met marketing automation, waarbij terugkerende taken geautomatiseerd worden.
Stel je lead, die nog niet als MQL of SQL gedefinieerd wordt, vult een formulier in om een e-book te downloaden over dienst X. Dan kan je via marketing automation hier een flow aanhangen die een e-mail naar deze lead stuurt met meer informatie over deze dienst. Een aantal dagen later wordt dan automatisch nog een tweede e-mail verstuurd die meer diepgaande informatie geeft over dienst X. Zo kan je de verschillende fasen van de buyer journey dekken met verwijzingen naar blogberichten en content, om je lead zo steeds meer geïnformeerd en bijgevolg ook geïnteresseerd te krijgen in jouw diensten of producten. Een groot onderdeel van je lead nurturing op deze manier, gaat bijgevolg opgevangen worden door e-mail marketing.
"Teamwork makes the dream work" en ook bij lead generation kunnen we deze slagzin gebruiken. Vroeger wist het marketing team exact wat er van hen verwacht werd en stond het sales team geen twee seconden stil bij hun takenpakket. Marketing zorgde zo voor het lijstje met leads en de verkopers deden hun best deze om te zetten tot klanten. Nu, door alle evoluties en veranderingen binnen marketing, lopen beide functieomschrijvingen soms wat door elkaar.
Marketing speelt tegenwoordig een belangrijkere en grotere rol in het verkooptraject en lead generation en -management is de verantwoordelijkheid van beide teams geworden. Een goede overgave van de leads van marketing naar sales heeft zo meer kans tot slagen. Een goede alignment of afstemming tussen beide teams leidt bijgevolg tot een effectievere lead generation en zo tot een hogere conversieratio.
Het is altijd, altijd, altijd beter om je leads organisch te genereren. Altijd. Goed, het kost misschien iets meer moeite en tijd dan ze gewoon te kopen. Maar voor de rest haal je er op elk gebied veel meer uit: zowel qua harde sales als gewoon… voldoening. Geloof ons.
Wil jij meer weten over lead generation en hoe je dit volledig juist aan moet pakken? Wil je hiervoor graag samenwerken met enkele (Inbound) marketingspecialisten? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Aarzel niet om ons te contacteren!
Lead nurturing in 5 stappen dev_ddmg 15 sep 2022 Online leadgeneratie Naast leads genereren, is…
Lees meerTien tips voor leadgeneratie dev_ddmg 13 sep 2022 Online leadgeneratie Olivier Nuis Chief Operations Officer…
Lees meerWat is online leadgeneratie en wat kan ik ermee? Thomas Smeding 22 jul 2022 Online…
Lees meerWat is lead activatie? Thomas Smeding 22 jul 2022 Online leadgeneratie Bedrijven investeren in marketing-…
Lees meer