Data Fanatics

  • Onze cases

    Lees alles over de cases waar we voor onze opdrachtgevers leads hebben mogen werven.

    ER Capital

    ER Capital richt zich op kleinschalig commercieel vastgoed zoals kantoren, bedrijfsruimtes, winkels en verhuurde woningen.

    CNV Vakmensen

    CNV Vakmensen is een van de grootste vakbonden van Nederland met meer dan 130.000 actieve leden.

    Staatsloterij

    Maandelijks verkopen we duizenden loten aan Nederlanders die hun geluk willen beproeven bij de grootste loterij…

  • Onze blogs

    Lees onze blogs over de laatste trends en weetjes rondom leadgeneratie.

    Lead generation
    2-02-2022

    Chatbots gebruiken voor lead generation

    Leadgeneratie en chatbots. Een perfecte…

    Online marketing
    2-02-2022

    Wereld zonder cookies: 15 strategieën van experts

    Zeer recent kondigde Google aan…

    Social
    3-01-2022

    How Marketing Can Adapt To A World Without Cookies: 15 Strategies From Experts

    Very recently, Google announced that…

Het verschil tussen inbound marketing en outbound marketing

Het begrip marketing is al zo oud als de weg naar Rome. Door de geschiedenis heen heeft het begrip wel steeds een nieuw jasje gekregen. Je bent ongetwijfeld bewust van het feit dat de wereld de laatste zestig jaar radicaal is veranderd. Dit komt door de versnelde technologische uitvindingen en naturulijk het internet.
Olivier Nuis
Chief Operations Officer
+31 (0)85 040 4849
Stuur Olivier een mail

Internet heeft de hele marketingwereld op zijn kop gezet. Er zijn allemaal nieuwe marketingstrategieën ontstaan die passen bij deze tijd. Een voorbeeld van een nieuwe marketingvorm is inbound marketing. Voordat inbound marketing het daglicht zag was outbound marketing voornamelijk populair. Ze kennen enkele overeenkomsten, maar nog meer verschillen. In deze tekst gaan we de belangrijkste verschillen tussen inbound en outbound marketing bespreken.

Specifieke doelgroep tegenover een ruime doelgroep

Outbound marketing wordt tegenwoordig als een ouderwetse vorm van marketing gezien. Bij deze vorm van marketing ligt de focus namelijk op het bereiken van een ruime doelgroep. Grote bedrijven zetten televisie, radio en kranten in om een groot publiek te bereiken. De theorie is dat hoe meer mensen je bereikt, hoe groter de kans is dat ze een product bij je kopen of een dienst afnemen. Deze strategie kan werken bij producten zoals frisdrank. Het punt is dat er ook veel producten voor een afgebakende groep zijn gemaakt. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan kinderspeelgoed.

Inbound marketing gaat heel anders te werk en richt zich juist op een specifieke doelgroep. Een belangrijk principe van inbound marketing is het afbakenen van de doelgroep. Aanhangers van inbound marketing zijn ervan overtuigd dat een bereidwillige doelgroep benaderen effectiever is dan een algemene doelgroep. Het verschil is goed aan te duiden met twee oorlogsmetaforen. Bedrijven die outbound marketing gebruiken schieten een kanon af en hopen dat ze onderweg wat raken. Aanhangers van inbound marketing gebruiken een precisiewapen.

Passieve benadering tegenover actieve benadering

Een ander verschil tussen inbound marketing en outbound marketing ligt in de benaderingswijze. Outbound marketing hanteert de actieve benadering. Met reclamespotjes en aantrekkelijke marketingteksten proberen bedrijven klanten te trekken. In de praktijk kun je dit vergelijken met een verkoper op straat. Bij inbound marketing wordt voor de passieve benadering gekozen. Bij deze methode wordt er waardevolle content gecreëerd om klanten te prikkelen. Denk aan een voedingsexpert die blogs schrijft met tips om af te vallen. De klant komt via de zoekmachine bij een blog terecht en gaat vervolgens lezen. De voedingsexpert schrijft niet alleen gratis blogs, maar tegelijkertijd verkoopt die ook producten. Met de blogs positioneert de voedingsexpert zich als autoriteit. Mensen zijn dan sneller geneigd om daar iets te kopen.

Duurzame klanten tegenover 'snelle' klanten

Bedrijven die gebruikmaken van inbound marketing streven naar een duurzame relatie met klanten. Ze zijn ervan overtuigd dat het beter is om tien klanten te hebben die regelmatig producten afnemen, dan vijftig klanten die maar één keer iets kopen. De hele strategie is er dan ook gericht om klanten langdurig te binden. Dit doen ze door klanten mee te nemen op een virtuele reis. Ze beginnen bij het aantrekken van de klant. Vervolgens proberen ze een connectie met de klant op te bouwen. Dit doen ze bijvoorbeeld door regelmatig waardevolle mails te sturen. In de laatste fase proberen ze klanten te enthousiasmeren om een product te kopen.

Bedrijven die kiezen voor outbound marketing bouwen geen relatie met de klanten op. Ze zijn ervan overtuigd dat ze meer bereiken door een zo groot mogelijk publiek aan te spreken. Ze weten dat een groot deel niet geïnteresseerd is, maar ze gaan ervan uit dat de groep met interesse groot genoeg is om het bedrijf draaiende te houden. De beste strategie is voor een groot deel afhankelijk van de branche. Hoe groter een bedrijf is, hoe minder relevant het is om een persoonlijk band op te bouwen. Een groot frisdrankmerk hoeft geen inbound marketing te gebruiken. Een zzp'er die afvalproducten verkoopt dan weer wel.

Nieuwe tijden tegenover oude tijden

In het begin van dit artikel hadden we het al even over de vele technologische ontwikkelingen van de pakweg laatste vijftig jaar. Outbound marketing wordt door veel experts binnen de marketing als een verouderde vorm gezien. Het is nog wel effectief, maar op de lange termijn gaat het waarschijnlijk verdwijnen. Outbound marketing is voornamelijk toepasbaar op telvisie en radio. Ze trekken een oudere doelgroep aan. De nieuwe generatie zit vooral op internet. Bedrijven die zich voornamelijk op internet profileren kunnen veel meer met inbound marketing. Deze marketingvorm is dan ook meer toekomstbestendig.

Slotwoorden

We hebben in dit artikel de belangrijkste verschillen tussen outbound marketing en inbound marketing besproken. Veel bedrijven gebruiken één specifieke vorm, maar er zijn ook genoeg bedrijven die beide vormen gebruiken. Dit kan ook prima. Een bedrijf met veel financiële middelen kan met outbound marketing bijvoorbeeld merkherkenning creëren. Met inbound marketing kan vervolgens een doelgroep aangetrokken worden. De ene marketingvorm hoeft de ander dus niet altijd uit te sluiten.

Neem contact met ons op een daag ons uit!

    Vul een geldig telefoonnummer in.
     
    YWij respecteren uw privacy