Data Fanatics

  • Onze cases

    Lees alles over de cases waar we voor onze opdrachtgevers leads hebben mogen werven.

    ER Capital

    ER Capital richt zich op kleinschalig commercieel vastgoed zoals kantoren, bedrijfsruimtes, winkels en verhuurde woningen.

    CNV Vakmensen

    CNV Vakmensen is een van de grootste vakbonden van Nederland met meer dan 130.000 actieve leden.

    Staatsloterij

    Maandelijks verkopen we duizenden loten aan Nederlanders die hun geluk willen beproeven bij de grootste loterij…

  • Onze blogs

    Lees onze blogs over de laatste trends en weetjes rondom leadgeneratie.

    Lead generation
    2-02-2022

    Chatbots gebruiken voor lead generation

    Leadgeneratie en chatbots. Een perfecte…

    Online marketing
    2-02-2022

    Wereld zonder cookies: 15 strategieën van experts

    Zeer recent kondigde Google aan…

    Online marketing
    3-01-2022

    10 Top Digitale Marketing Trends om in de gaten te houden

    Het is mogelijk dat de…

Met deze 6 technieken zet je FOMO naar je hand

Heb jij ook wel eens dat knagende gevoel van iets mis te lopen? Jouw vrienden hebben ergens de tijd van hun leven, en met die wetenschap had óók jij datgene dolgraag bijgewoond. Bijvoorbeeld dat feestje waar je niet heenging, maar al scrollend op de socials word je met jaloersmakende foto's geconfronteerd en spijt neemt bezit van je. Juist: FOMO, of ook wel Fear of Missing Out genoemd. Wist je dat je FOMO als online marketeer ook naar jouw hand kunt zetten? Lees maar mee.
Olivier Nuis
Chief Operations Officer
+31 (0)85 040 4849
Stuur Olivier een mail

FOMO is een vrij nieuwe term. Niet zonder reden: sinds de opkomst van social media leggen we meer dan ooit onze eigen levens langs de meetlat. Op social media lijkt alles rozengeur en maneschijn. De ziekte van deze tijd, is hoe psychiater Dirk de Wachter het verschijnsel ook wel definieert. Alles is maakbaar, tenminste dat is wat de gelukzalige foto's ons graag doen geloven. Een luchtspiegeling, rationeel gezien klopt het niet altijd, maar toch we nemen het aan.

FOMO-marketing

Met het verlangen naar koopwaar werkt het dezelfde kant op. Kijk maar naar de alom bekende influencers. Voor producten wordt door hen kwistig reclame gemaakt. Heb je die mascara of dat trainingspak echt nodig? Waarschijnlijk niet, maar FOMO liet je per ongeluk op de bestelknop klikken. De influencer heeft je nergens toe gedwongen, maar ja, van het esthetische plaatje werd je hebberig.

Dat is precies waar we naartoe willen: FOMO-marketing. Met deze vorm van marketing creëer je een gevoel van urgentie bij je doelgroep. Nu –en alleen op dit moment- is de uitgelezen kans om product x op de kop te tikken. De tijdsdruk onderstreept de urgentie. En een korting is dan net het duwtje in de rug. Beide FOMO-triggers, tijd en urgentie, maken dat je die gouden kans niet wilt laten schieten.

1. Tijdslimiet

Hierboven schetsten we het voorbeeld al, tijdslimiet is een zeer sterke marketingtool. Door harde deadlines bezwijken we sneller. Het is de kat op het spek binden: sluit deze weergaloze deal binnen 24 uur, want alleen dan krijg je die felbegeerde korting. Bestel je de fiets, het sieraad of dat kledingstuk na deze 24 uur, dan tast je een stuk dieper in de buidel, en dat voelt niet prettig. Van korting wordt het brein blij, door het sluiten van die goede deal maakt je brein geluksstofjes aan. Kopen dus! Maar doe het wel nu. Zet je deze tool in, houd je dan wel aan de spelregels en ga niet stiekem de tijd voor de deal lopen oprekken. Komt jouw doelgroep hierachter, dan wordt je geloofwaardigheid onderuitgehaald. Houd je doelgroep scherp, maar voorkom dat ze aftaaien en nooit meer terugkomen.

2. Geloofwaardigheid

Jij hebt een bedrijf waarmee je klanten prettig zakendoen. Een bedrijf dat de doelgroep kent en het vuur uit de sloffen loopt voor hen. Dat weet jij, maar misschien is je doelgroep nog niet helemaal overtuigd. Jij kunt hun vertrouwen wel degelijk winnen door reviews aan de dag te leggen op je website.

Vraag je voorgaande klanten reviews te schrijven, een inspanning waarvan je absoluut de vruchten gaat plukken. De mening van anderen die je voorgingen telt. Het schept vertrouwen en dat kan een stevige basis vormen. Een tevreden klant is vaak een blijvertje.

Ga maar bij jezelf te rade: koop jij een product waarvan geen reviews beschikbaar zijn? Bewust of onbewust scannen we altijd naar voorgaande klantervaringen, ons brein wil bevestiging dat we het juiste doen, en als dat zo is willen we er niet naast grijpen. Cialdini schreef er al uitgebreid over: eenheid is één van de overtuigingsprincipes. Eenheid verbroedert en scharen we onszelf onder eenzelfde groep, dan willen we doen wat de ander doet.

3. Exclusiviteit

Gun je doelgroep exclusiviteit. Geef ze het gevoel speciaal te zijn. Het werkt bijvoorbeeld net zo bij een passant die je een gulle glimlach schenkt op het moment dat jij eigenlijk niet te genieten bent. Het is een speciaal momentje tussen jullie twee, dat je even optilt boven het normale. Til jouw doelgroep ook even op door ze een exclusieve korting te geven, bijvoorbeeld omdat ze al geruime tijd een trouwe klant of volger zijn.

Ook nu geldt: houd je woord en maak geen loze beloftes. Doe je dat wel, dan ondermijn je direct jullie relatie. En dat is iets wat hoogstwaarschijnlijk onherstelbare schade aanricht.

4. Wees creatief

De brutalen hebben de halve wereld, een oneliner met een rake kernboodschap. Wat ons betreft hebben de creatieve geesten de andere helft. Want met een flinke portie creativiteit ben jij spekkoper. Speel met de woorden waarin je jouw boodschap wilt verpakken en bewandel nieuwe wegen, in plaats van de platgetreden paden.

Dus in plaats van 'Mis dit niet, dit is je laatste kans" Ontsteek je creativiteit en zeg bijvoorbeeld: 'De tijd glipt als zand door je vingers, maar met dit horloge houd je gelijke tred'. Wees kortom creatief en laat de clichés achterwege en wees net zo vernieuwend als je product.

5. Het wedstrijdelement

Stel je voor dat je een hardloper bent die meedoet aan een wedstrijd. De finishlijn lonkt en je tegenstanders die zich in je kielzog bevinden wil je van je afschudden. De adrenaline kickt in, je bent er bijna en kan de overwinning al ruiken. No way dat je de felbegeerde eerste plek nog uit handen geeft.

We hebben het hier over de eerste plaats winnen in een wedstrijd, maar het kan net zo goed om een product gaan. Ook voor producten of diensten werkt het zo. Mensen zijn van nature competitief ingesteld, hebben ze het gevoel naast iets waardevols te grijpen, dan kickt FOMO in.

Laat je zien dat er nog 10 andere personen interesse hebben in hetzelfde product, dan komt urgentie om de hoek kijken. Dat knagende gevoel van niet achter het net te willen vissen steekt de kop op. Maak er gebruik van.

Laat je zien dat er nog maar een aantal producten voorradig zijn, dan werkt het ook zo. Die paar producten creëren een gevoel van noodzaak. Noodzaak om het product te bemachtigen: want er zijn er immers nog maar 5 van.

6. Maak niet weer dezelfde fout

Van fouten maken kun je leren: in het onderwijs is dat een breed gedragen filosofie. En zo werkt het misschien wel met alles in het leven. We gaan onderuit, om vervolgens weer op te krabbelen. Achteromkijkend hebben we dan ergens lering uitgetrokken. En er zit soms ook een boodschap achter: maak niet weer dezelfde fout. Een ezel stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen.

Heb je data verzameld van je klanten, bijvoorbeeld naar aanleiding van een voorgaande aankoop, dan kun je dit in je voordeel gebruiken. Een product dat je klant eerder bijna verleidde tot een aankoop, maar dat -om welke reden ook- toch niet deed.

Door zijn gedachten 'te besturen' kun je dat mogelijke gevoel van FOMO aanwakkeren. Dat kun je doen door een boodschap achter te laten op het scherm. Zeg bijvoorbeeld: 'De vorige keer greep je net mis, laat het niet weer gebeuren: grijp je kans nu.' De kans is groot dat je een gemis voedt, waardoor de klant toch overstag gaat. Dezelfde fout nogmaals maken, dat is uit den boze.

Stevig in het zadel

Nu je de FOMO-tactieken kunt toepassen, zit je steviger in het zadel als het aankomt op je marketingstrategie. Jij hebt nu de touwtjes in handen, maar vergeet niet: beloof niets wat je uiteindelijk niet waarmaakt. Met dat in gedachten maak je je doelgroep warm voor het afnemen van jouw diensten of het kopen van je producten. Maak je gebruik van FOMO-marketing, dan benut je jouw groeikansen ten volle.

Neem contact met ons op een daag ons uit!

    Vul een geldig telefoonnummer in.
     
    YWij respecteren uw privacy