Lees alles over de cases waar we voor onze opdrachtgevers leads hebben mogen werven.
ER Capital richt zich op kleinschalig commercieel vastgoed zoals kantoren, bedrijfsruimtes, winkels en verhuurde woningen.
CNV Vakmensen is een van de grootste vakbonden van Nederland met meer dan 130.000 actieve leden.
Maandelijks verkopen we duizenden loten aan Nederlanders die hun geluk willen beproeven bij de grootste loterij…
Lees onze blogs over de laatste trends en weetjes rondom leadgeneratie.
Zeer recent kondigde Google aan…
Very recently, Google announced that…
Lees onze artikelen over leadgeneratie. Of je nu op zoek bent naar algemene informatie of juist gevorderde materie.
Bij het succesvol verkopen van producten en diensten in de business-to-business wereld speelt het onderhouden van de digitale aanwezigheid en autoriteit een belangrijke rol. Content marketing kan hier niet los van worden gezien. Door middel van content marketing kunnen bedrijven hun beoogde doelgroep aan zich binden en converteren naar betrouwbare, terugkerende klanten. Als gevolg hiervan hoeft een bedrijf niet meer achter elke potentiële klant aan te jagen, maar laat deze in plaats daarvan naar zich toekomen wanneer de klant een deal wil sluiten.Het klinkt als een makkelijke, efficiënte manier om klanten te werven die geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten. Toch zijn er een aantal cruciale factoren die meespelen bij het succes van content marketing. Wat houdt dit principe precies in binnen de business-to-business wereld en met behulp van welke tips kun jij deze techniek gebruiken om betrouwbare klanten te werven?
Business-to-business (B2B) bedrijven richten zich op de zakelijke markt en moeten hun doelgroep op een andere manier benaderen dan bedrijven die producten of diensten aan consumenten aanbieden, oftewel business-to-consumer (B2C) bedrijven. Dit kan via online marketing, waar content marketing een belangrijk onderdeel van is. Hiermee speel je als bedrijf in op de behoefte aan informatie van je doelgroep door waardevolle content aan te bieden. Zo kun je je doelgroep aan jouw merk en aanbod binden, waardoor uiteindelijk concrete, betrouwbare klanten ontstaan.
Potentiële klanten worden ook wel leads genoemd, oftewel een bedrijf dat interesse toont in de producten of diensten die jij aanbiedt. Leads kunnen resulteren in een doodlopend spoor, waarbij ze niet tot een transactie overgaan, maar kunnen ook verkochte producten of diensten opleveren. Hierdoor wordt een lead een klant van jouw bedrijf.
Relevantie is een sleutelwoord bij content marketing, wat betekent dat je met jouw informatie informeert, instrueert, vermaakt en verrast, waardoor uiteindelijk een inhoudelijke connectie wordt gelegd tussen je merk en een lead. Dit betekent tegelijkertijd dat een transactie dichterbij komt. Bij content marketing worden de juiste online en offline middelen op het juiste moment ingezet, welke goed op elkaar aangesloten moeten zijn om leads geïnteresseerd en betrokken te houden.Uiteindelijk geldt dat hoe beter je content marketing is, hoe makkelijker het is om een stroom van leads op gang te houden. Zo gaan potentiële klanten sneller over tot een transactie en aankoop van jouw product of dienst.
Bij B2B content marketing gaat het dus om het leggen van een inhoudelijke connectie met leads om deze over te laten gaan tot een transactie. Dit leidt tot de volgende voordelen voor jouw bedrijf:
Er zijn diverse strategieën om als B2B bedrijf aan content marketing te doen, maar over het algemeen vormen de volgende tips een goede leidraad om aan de inhoudelijke connectie met jouw doelgroep te werken.
Ten eerste is het belangrijk om niet teveel lezers tegelijk aan te willen spreken. Je kunt namelijk het beste aansluiten met jouw content op je doelgroep als je één type lezer voor ogen hebt en je klanten segmenteert door middel van profielschetsen. Zo maak je een duidelijk profiel van een groep met potentiële klanten en kun je jouw publiek beter bereiken. Probeer hierbij niet teveel groepen tegelijk te willen benaderen, maar houd het overzichtelijk en begin bij één. Wanneer het voor deze groep duidelijk is wat het hen oplevert, is er ook meer budget en tijd vrij om andere groepen lezers te benaderen.
Elke potentiële klant ondergaat een customer journey, waarin deze persoon getriggerd wordt, zich bewust wordt van een probleem, actie onderneemt om dit op te lossen en zich tot een loyale klant ontwikkelt. Voor elk van deze fases moet de juiste content gemaakt worden. Hiervoor moet je een goed beeld hebben van de persona van je specifieke doelgroep. Wat zijn hun doelen, frustraties en mogelijkheden? En aan welke informatie hebben zij behoefte? Bovenal is het belangrijk om nuttige informatie te delen die je doelgroep wil horen in plaats van enthousiast vertellen op welke manier jouw bedrijf de beste is.
Bij content marketing draait het om de klant binden aan je merk (pull), in plaats van achter elke lead aan jagen om een product of dienst te verkopen (push). Hoe handig is het als je geen tijd kwijt bent aan het verkrijgen van leads, omdat zij jou vinden? Dit wordt ook wel pull-marketing genoemd, waarbij het belangrijk is dat je marketing activiteiten leiden naar je website met een verleidelijk aanbod als oplossing voor de problemen van je doelgroep.
Waardevolle content maken, lijkt misschien makkelijker dan het is en om dit goed aan te laten sluiten op de behoeften van je lezers kun je de hulp inschakelen van externe experts, zoals journalisten en influencers. Zoek een aantal experts op het onderwerp en vakgebied van jouw bedrijf en vraag of zij willen meewerken om interessante content te creëren. In ruil voor hun hulp, kun je bijvoorbeeld hun naam en/of organisatie in een artikel vermelden, waardoor ze sneller overtuigd zijn om een bijdrage te leveren. Heb je geen tijd om een interview met experts te houden? Dan kun je de opdracht het beste uit handen geven aan een goede copywriter.
Voor effectieve B2B content marketing moet je vlotte content neerzetten, wat aansluit op de korte spanningsboog van mensen in een online omgeving. Grote lappen tekst schrikken mensen af en het is daarom beter om een krachtige, korte tekst te maken die er echt toe doet en gelezen wordt. Bovenal moet dit kwalitatieve content zijn met een specifieke, duidelijke focus, waarbij alleen belangrijke informatie gedeeld wordt. Deze content moet ook goed inspelen op de veranderingen en trends binnen je vakgebied om actueel en relevant te blijven. Sluit af met een sterke call-to-action, waardoor je boodschap sneller gehoord en verspreid wordt.
Na het maken van waardevolle content moet je deze op de juiste manier verspreiden om de aandacht te krijgen van je doelgroep. Hiervoor kun je (online) vakbladen, e-mail, sociale media-kanalen, zoals LinkedIn, en partners gebruiken. Het is verstandig om een budget te reserveren voor het verspreiden van deze content, aangezien je zo een groter publiek bereikt. Blijf hierbij ook continu de KPI's, oftewel kritieke prestatie-indicatoren, bijhouden om de prestatie van je organisatie en veranderingen hiervan te monitoren. Zo kom je erachter hoe goed jouw content verspreid wordt en hoeveel bereik je ermee hebt.
Tot slot dien je loyale klanten te erkennen en belonen doordat zij jou op reguliere basis van dienst zijn. Bedenk op welke manier jij je waardering voor hen kunt demonstreren en dit omvat niet alleen financiële beloningen. Soms willen klanten enkel weten dat je naar ze luistert en weet wie ze zijn.
Door middel van content marketing kunnen B2B bedrijven een inhoudelijke connectie maken tussen een potentiële klant en hun merk, waardoor zij tot een transactie zullen overgaan. Dit is een duurzame investering, waarbij je op de lange termijn loyale klanten genereert, zorgt voor zoekmachineoptimalisatie en bijdraagt aan de branding van je merk.
Om op een succesvolle manier aan content marketing te doen, is het belangrijk om je doelgroep af te bakenen en een duidelijke persona te schetsen. Daarnaast moet je rekening houden met de customer journey van je klanten en aan pull-marketing doen om klanten op een efficiënte manier te trekken met jouw aanbod. Vraag ook om hulp bij het creëren van waardevolle content, wat kort, actueel en met een duidelijke focus moet zijn. Vervolgens kun je het via diverse kanalen verspreiden, waarna loyale klanten voldoende erkend en beloond moeten worden. Zo leidt content marketing uiteindelijk tot een grote digitale aanwezigheid en autoriteit en loyaal klantenbestand voor jouw B2B bedrijf.
Hoe maak je een goede landingspagina? dev_ddmg 15 Sep 2022 Content marketing Een meerderheid van…
Lees meerMet deze 6 technieken zet je FOMO naar je hand dev_ddmg 13 sep 2022 Content…
Lees meer