Data Fanatics

  • Onze cases

    Lees alles over de cases waar we voor onze opdrachtgevers leads hebben mogen werven.

    ER Capital

    ER Capital richt zich op kleinschalig commercieel vastgoed zoals kantoren, bedrijfsruimtes, winkels en verhuurde woningen.

    CNV Vakmensen

    CNV Vakmensen is een van de grootste vakbonden van Nederland met meer dan 130.000 actieve leden.

    Staatsloterij

    Maandelijks verkopen we duizenden loten aan Nederlanders die hun geluk willen beproeven bij de grootste loterij…

  • Onze blogs

    Lees onze blogs over de laatste trends en weetjes rondom leadgeneratie.

    Lead generation
    2-02-2022

    Chatbots gebruiken voor lead generation

    Leadgeneratie en chatbots. Een perfecte…

    Online marketing
    2-02-2022

    Wereld zonder cookies: 15 strategieën van experts

    Zeer recent kondigde Google aan…

    Online marketing
    3-01-2022

    10 Top Digitale Marketing Trends om in de gaten te houden

    Het is mogelijk dat de…

Terug naar overzicht

Inbound Marketing

Ontdek de waarde van inbound marketing en leer hoe je een compleet marketingplan kunt opstellen met doelstellingen, timing, tactiek en een meetbare return on investment (ROI).

Wat is inbound marketing?

Inbound marketing is, in eenvoudige bewoordingen, het proces waarbij je potentiële klanten je onderneming helpt vinden. Dit gebeurt vaak voordat de klant er zelfs klaar voor is om een aankoop te doen, maar snel contact leggen kan leiden tot een voorkeur voor een merk en uiteindelijk tot leads en inkomsten. Inbound marketing is een strategie die veel vormen van pull marketing gebruikt: content marketing, blogs, evenementen, search engine optimization (SEO), sociale media en meer, om merkbekendheid te verkrijgen en nieuwe zakelijke activiteiten aan te trekken. Terwijl men bij outbound marketing op zoek gaat naar klanten, richt men zich bij inbound marketing op zichtbaarheid, zodat potentiële kopers naar je toe komen. In plaats van “aandacht huren”, focussen ondernemingen die gebruik maken van inbound marketing zich op nieuwe methoden die gericht zijn op het opbouwen van bekendheid, het ontwikkelen van relaties en het genereren van leads.

Deze methoden maken je aantrekkelijk voor klanten omdat ze mensen niet het gevoel geven dat er hen iets verkocht wordt. De content die geleverd wordt door inbound marketing is educatief, entertainend en wordt verwelkomd door klanten. Als het correct gedaan wordt, kan inbound marketing dramatisch betere resultaten geven dan traditionele marketing, die prospects stoort in plaats van hen een open uitnodiging te geven om deel te nemen. Wanneer consumenten op deze manier de weg vinden naar je onderneming, heeft dit een sterkere invloed op hun toekomstige marketingbeslissingen en hun gevoelens ten opzichte van jouw zaak in het algemeen. En weet je wat het leukste is? Inbound marketing bestaat uit volledig organische leads en baseert zich dus op hersenen in plaats van op budget.

Inbound marketing biedt een krachtige mogelijkheid om klanten de leiding te geven, waardoor je contact legt met mensen die echt geïnteresseerd zijn in wat je te vertellen hebt. Naast lead conversies en klantenbinding, kan inbound marketing wonderen doen voor sociale media aandelen, merkbekendheid en voor je inspanningen voor search engine optimization. Een robuust inbound marketingprogramma geeft klanten de kans om op elk moment contact te leggen met je merk. Hierdoor kun je voor veel minder geld gekwalificeerde leads aanmaken dan bij traditionele marketing. Terwijl de creatie van gegevens blijft toenemen —volgens IBM creëren we 2,6 triljoen bytes aan gegevens per dag—zullen de overvloed aan informatie en schaarse aandacht enkel blijven toenemen. De ondersteunde koper heeft alle informatie die hij/zij nodig heeft om een beslissing te nemen over een aankoop altijd en overal binnen handbereik. Gedetailleerde specificaties, prijzen en product/service reviews zitten echt in hun zak, om nog maar te zwijgen over de impact van sociale media op het delen van informatie. Om succesvol te zijn in dit evoluerende landschap, is zichtbaarheid door inbound marketing van cruciaal belang.

"Inbound marketing is zo krachtig omdat je de kracht hebt om de zoeker/consument exact de antwoorden te geven waarnaar ze op zoek zijn op precies het punt waarop ze die nodig hebben. En daarmee bouw je vertrouwen, een reputatie en autoriteit op in elke niche waarin je deze vorm van marketing beoefent.”

– Joshua Gill, Inbound en SEO Marketing Consultant, Inbound Autoriteit

Vaak voorkomende problemen die opgelost kunnen worden met inbound marketing

Wanneer het gaat over het implementeren van een strategie op lange termijn, is inbound marketing een investering die je naamsbekendheid, voorkeur voor je merk en uiteindelijk ook inkomsten zal helpen vergroten.

  • Probleem: Ik moet mijn naambekendheid vergroten. Tot 93% van de verkoopcycli begint met een online zoekopdracht. Als je onderneming bovenaan staat in de zoekresultaten, of actief is op het sociale netwerk van de zoeker, kun je je naambekendheid op organische wijze vergroten. Om dat te doen, moet je zorgen voor de juiste content en de juiste berichten klaar hebben om op te duiken in deze belangrijke inbound
  • Probleem: Ik wil de voorkeur voor mijn merk verbeteren. Door opleiding te geven, te entertainen en interactie te hebben met potentiële klanten voordat ze erover denken om een aankoop te doen, bouw je vertrouwen op en vergroot je de kans dat ze voor jou zullen kiezen wanneer ze klaar zijn om over te gaan tot de aankoop. Onderschat nooit de impact van een bekend gezicht worden.
  • Probleem: Ik moet meer leads genereren maar ik kan minder investeren. Inbound marketing is een investering op lange termijn die zich mettertijd opbouwt. Jouw resultaten zullen vele keren vermenigvuldigd worden wanneer je meer bedreven raakt in het creëren en onderhouden van content die op natuurlijke wijze organische leads aantrekt.
  • Probleem: Ik weet niet zeker of ik beschik over het personeel of budget voor inbound marketing. Zoals bij zoveel dingen is het zo dat hoe meer je inzet op inbound inspanningen, hoe meer je eruit haalt. Maar als je een goede strategie hebt die belangrijke thema’s, content en verdeling verduidelijkt, kun je verspilde moeite voorkomen.

ROI van een succesvol inbound marketing programma

Inbound marketing is uniek in het feit dat er over het algemeen veel kleinere up-front kosten aan verbonden zijn dan bij andere marketing-inspanningen en dit kan een zeer indrukwekkende ROI geven wanneer het correct gebruikt wordt.

  • Inbound marketing brengt de leads naar jou toe. Inbound marketing genereert driemaal zoveel leads per dollar dan traditionele methoden (Content Marketing Institute).
  • Inbound marketing heeft een kleine impact op je budget. Ondernemingen die voornamelijk beroep doen op inbound marketing besparen meer dan $14 voor elke nieuw verworven klant (Hubspot).
  • Inbound marketing heeft een bewezen ROI. Vierenveertig procent van de merken die gebruik maken van marketing automation software stellen ROI vast binnen zes maanden, terwijl 75% ROI ziet na een jaar (Groove Digital Marketing).

Planning, implementatie en optimalisatie van je inbound marketingprogramma

Wanneer het gaat over inbound marketing is het zo dat hoe meer je investeert, hoe meer inkomsten je hebt. Geweldige content creëren gaat over hersenen en inzet, niet over budget. Je kunt niet veel geld inzetten voor content om deze doeltreffend te maken, je moet er je hoofd en hart voor gebruiken. Zo kan je ermee starten:

  • Stap 1: Bepaal je zakelijke doelstellingen en buyer persona’s. Identificeer je doelpubliek en zorg ervoor dat je zoveel mogelijk over hen te weten komt. Je kunt geen content schrijven om je klanten te informeren tot je je publiek kent.
  • Stap 2: Lever content in elk stadium. Beantwoord eerst de vragen die je klanten vermoedelijk zullen hebben in elk stadium van hun aankoopproces. Bepaal je unieke, boeiende verhaal. Waarom zou je publiek naar jou luisteren? Het concept van wat we transformationele inbound marketing noemen gaat verder dan de traditionele inbound marketing technieken. In tegenstelling tot traditionele inbound, maakt transformationele inbound gebruik van waardevolle inhoud om klanten aan te trekken en ze te behouden gedurende hun hele levenscyclus, dus niet alleen voordat ze klant worden, maar ook daarna. Daarnaast legt transformationele inbound marketing een grotere nadruk op personalisering en relevantie.
  • Stap 3: Kies je leveringsplatforms. Hoe waardevoller de content die je creëert voor je publiek, hoe groter de kans dat je hen zult kunnen overhalen als klanten. Bepaal wat de beste manier is om hen te bereiken, of dit nu via Twitter, Pinterest, Facebook, je blog of iets anders is.
  • Stap 4: Stel je content kalender op en voer hem uit. Het is belangrijk om een schema op te stellen dat voortdurend nieuwe en relevante content zal leveren om je publiek betrokken te blijven houden. Door een constante contentstroom aan te houden die een antwoord geeft op de vragen, problemen en pijnpunten van je klanten, behoud je relevantie en bouw je je merk op als vertrouwde thought le
  • Stap 5: Analyseer de resultaten en optimaliseer je inbound marketingprogramma. Je kunt kiezen uit verscheidene statistieken om het succes van je inbound marketinginspanningen te meten. Of je nu besluit om SEO rankings, inbound links of het aantal gepubliceerde artikels te analyseren, deze bronnen zullen waardevolle inzichten leveren in hoe je campagnes het doen. Reserveer wekelijks tijd voor analyses. Deze stap zal je helpen begrijpen hoe doeltreffend je inbound marketinginspanningen waren en hoe deze verbeterd kunnen worden.

Weten over hoe inbound marketing voor jou kan werken? Neem gerust contact met ons.

Olivier Nuis
Chief Operations Officer
+31 (0)85 040 4849
Stuur Olivier een mail

Onze klanten

Data Fanatics is trots op haar opdrachtgevers. Dagelijks groeien veel bedrijven verder door onze hoogwaardige leads.