Data Fanatics

Terug naar overzicht

Hoe kunnen chatbots gebruikt worden in strategieën voor leadgeneratie?

Leadgeneratie en chatbots. Een perfecte combinatie van deze twee kan je onderneming bedolven laten worden onder de leads. En net daarom zou je chatbotstrategieën voor leadgeneratie moeten omarmen om meer leads te krijgen.

Dus is er een schaarste aan prospects voor jouw activiteit? Wil je gebruik maken van het beste platform om doeltreffende leads te genereren?

Als je nu knikt, dan zal je de oplossing gekregen hebben tegen het einde van dit artikel.

Hoe helpen chatbots bij leadgeneratie?

1: Ze helpen om de doelgroep beter te begrijpen

Het is moeilijk om het perfecte cadeau te geven aan je nieuwe buur, maar een stuk eenvoudiger als je een geschenk moet kiezen voor je goede vriend. Maar waarom? Omdat je je vriend heel goed kent.

Op dezelfde manier kan het moeilijk zijn om producten te verkopen aan klanten als je hun interesses niet kent. Een chatbot maakt deze moeilijke taak eenvoudiger.

Een chatbot maakt het eenvoudig om je te helpen om je publiek te begrijpen. Hij stelt je in staat om de interesses in producten van consumenten te leren kennen, om erachter te komen waar ze van houden en waar ze niet van houden. Dit zorgt ook voor een hogere betrokkenheid van leads.

Een chatbot kan enquêtes uitvoeren, vragen stellen en een quiz uitvoeren wanneer gebruikers ertegen praten. Zo helpt hij je ook om een beter idee te krijgen over je best en minst goed presterende producten.

Een eCommerce-winkel kan gebruik maken van een verkoopchatbot om de leadgeneratie te verhogen.

Bijvoorbeeld: als een gebruiker je website bezoekt, kan de robot hem naar zijn interesses vragen. Als de gebruiker een polshorloge invoert, dan kan de robot hem de beste horloges die je in je assortiment hebt laten zien.

2: Segmentering van het publiek

Segmentering speelt een belangrijke rol in het relevant houden van je content. Het tilt ook je strategie voor leadgeneratie naar een hoger niveau.

Inwoners van de VS een rondreis voorstellen die passend is voor reizigers vanuit India, kan de ervaring van de klant verpesten.

Jouw chatbot kan het publiek segmenteren op basis van de gegevens die ze doorgegeven hebben. Dat doet hij voor veel factoren, zoals demografische gegevens, interesses, leeftijd, geslacht, enz.

Dit helpt je ook bij lead nurturing. Als een klant tot een bepaalde categorie behoort, kun je met hem omgaan volgens de oplossing die je hebt voor dat segment.

Bijvoorbeeld: als een gebruiker Kerstmis viert, dan kan je robot je klant de beste beschikbare kerstcadeaus laten zien.

Dit kan veel impact hebben, aangezien men zich richt op het publiek met een passende oplossing.

3: Relaties uitbouwen

Vertrouwen is de basis van elke relatie. Een chatbot helpt je om dat vertrouwen op te bouwen door regelmatig met het publiek te spreken.

Het zorgt voor betrokkenheid bij abonnees door voortdurend ondersteuning te leveren en altijd beschikbaar te zijn om hen te helpen. Dit geeft gebruikers het gevoel dat er een merk is waarop ze steeds kunnen rekenen.

Dit kan zeer nuttig zijn voor de leadgeneratie. Mensen vertrouwen op chatbots omdat ze niet opdringerig zijn en steeds zorgen voor de voorkeuren van de klant.

Je kunt klantenondersteuning leveren via de chatbot voor je gebruikers. Als ze problemen hebben die te maken hebben met hun winkelervaring of hun account, dan zullen ze de robot vragen hoe ze dit op kunnen lossen.

We hebben verschillende chatbot leadgeneratie strategieën, maar dit is de te volgen strategie. Als je een langdurige relatie wil opbouwen met klanten, dan kun je dit doen met chatbots om leadgeneratie te verhogen.

4: Formulieren vervangen

Formulieren invullen is een vervelend klusje geworden. Het is niet spannend en creëert geen betrokkenheid. Chatbots kunnen deze formulieren op superdoeltreffende wijze vervangen om op een slimme manier leads te genereren.

De bot vraagt de gebruiker tijdens het gesprek naar details terwijl de gebruiker verder gaat. Dit vermindert de wrijving en stroomlijnt het proces van gegevensinzameling voor jou. En zo boost het de strategie voor leadgeneratie als de klant geen inspanning hoeft te doen om de info in te vullen.

Het is voor gebruikers gemakkelijk om informatie te geven om een vraag te beantwoorden. Als een chatbot de leadinformatie verzamelt raakt de gebruiker niet verveeld.

Ontwerp een chatbot die naar de naam, e-mail, het telefoonnummer, het adres en meer van de gebruiker kan vragen.

Door autofillopties te geven, kun je ervoor zorgen dat de klant minder moet typen en zo wordt ook het proces om details te geven vastgelegd.

5: Informeer het publiek

Informeren is een essentieel element in het proces voor leadgeneratie. Zonder kennis over het product, zal de klant het niet kopen. Dit kan eenvoudig gebeuren met een chatbot.

Veel organisaties maken gebruik van chatbots om hun publiek iets te leren en er regelmatige abonnees van te maken. Zelfs ik ben ingeschreven op veel platforms op facebook messenger om blogartikelen te lezen over mijn favoriete onderwerpen.

Dit maakt blogs lezen een stuk eenvoudiger. Door gewoon de term in te voeren waarover je wil lezen via het blog, krijg je de artikelen binnen enkele seconden voorgeschoteld.

Chatbots zorgen ervoor dat gebruikers eenvoudig de content vinden op je website.

Als je een blogplatform hebt, kan je robot de gebruiker een functionaliteit bieden waarmee hij simpelweg “Content Marketing” kan typen om posts te ontvangen over Content Marketing.

Is je Leadgeneratie chatbot GRATIS?

Ja, dus zorg er nu voor dat je leads toenemen met een chatbot in Facebook messenger. We zullen je geen cent aanrekenen om dit op te zetten en te gebruiken.

En je kan nog meer doen…

Integreer de Chatbot met je CRM

Als je aan lead nurturing wil doen, moet je je bewust zijn van de fase waarin de klant zit.

Je robot integreren met CRM kan je helpen om het traject van de klant te identificeren. Het stroomlijnt ook je chatbot leadgeneratie strategieën.

Het zet de data van elke abonnee in je CRM om je te helpen identificeren wat je volgende stap zou moeten zijn om die prospect nog een stapje verder te brengen.

Als een nieuwe abonnee een stap verder gaat in de aankoopfase, dan wordt de informatie naar CRM gestuurd.

Dit organiseert niet alleen je leadgegevens maar zorgt ook voor een vlot beheer van leads.

Je verkoopteam kan dan contact opnemen met de klant om de diensten te leveren waarin hij interesse liet blijken terwijl hij met de robot sprak. Of je verkooprobot kan de producten zelf voorstellen zodat de klant ze koopt.

Opmerking: Hier kun je checken wat de beste CRM-software is.

Bepaal een scoremechanisme voor je leads

Op deze manier wordt het eenvoudiger om een onderscheid te maken tussen verschillende soorten leads.

Je kunt scores toekennen aan de leads op basis van hun activiteiten. Als een lead klaar is om een product te kopen, kun je er een goede score aan toekennen om hem in te delen als warme lead.

Als een lead niet gekwalificeerd lijkt en er meer bewustzijn nodig is, kan een lage score toegekend worden zodat je een onderscheid kunt maken tussen leads.

Wanneer een chatbot producten aanbeveelt aan leads met hoge scores, kan dit leiden tot een verkoop. Aan leads met een lage score kan meer informatieve content bezorgd worden. Dit alles kan gedaan worden met een chatbot.

Gebruik een Facebook Messenger Chatbot

Van alle chatbot leadgeneratie strategieën, kan dit de meest lucratieve zijn.

Messenger marketing is het startpunt van de marketing en Facebook messenger is het beste platform om een chatbot te gebruiken voor leadgeneratie.

De implementatie van een Chatbot op Facebook Messenger kan je strategieën voor leadgeneratie zwaar ondersteunen. Dit maakt het eenvoudiger voor de gebruiker om je diensten en producten te ontdekken.

Als een klant rechtstreeks met je merk kan praten vanuit zijn facebook messenger account, is de kans groter dat hij daar contact met je zal willen leggen.

Hoe meer contact je hebt, hoe meer succes je strategieën voor lead nurturing en chatbot leadgeneratie zullen hebben.

Chatbots zijn de toekomst

Chatbots zijn het heden van de business en hun toekomst is nog veel hoopgevender.

Volgens Business Insider, zal rond 2020 80% van de bedrijven gebruik maken van chatbots. Als je je bedrijf wil laten groeien, moet je bij die 80% horen.

Je kunt ook leads genereren via de gebruikelijke methodes. Maar deze chatbot leadgeneratie strategieën kunnen je efficiëntere leads bezorgen. Het zijn immers enkel efficiënte leads die geconverteerd zullen worden naar betalende klanten.

Mensen geven de voorkeur aan chatten om te communiceren met ondernemingen. Daarom ligt het Chatbot conversiepercentage hoger. Kortom, als je geen leadgeneratie robot hebt, zul je opportuniteiten voor de generatie van efficiënte leads missen.

Bouw je eigen chatbot om leads van hoge kwaliteit te genereren. Geef je leadgeneratie strategie vandaag nog een boost.

Olivier Nuis
Chief Operations Officer
+31 (0)85 040 4849
Stuur Olivier een mail

Onze klanten

Data Fanatics is trots op haar opdrachtgevers. Dagelijks groeien veel bedrijven verder door onze hoogwaardige leads.

This site is registered on wpml.org as a development site.