Data Fanatics

Terug naar overzicht

10 Top Digitale Marketing Trends om in de gaten te houden

Het is mogelijk dat de toekomsttrends waar je je digitale marketingstrategie eerder op baseerde inmiddels gedateerd zijn. Hier kom je te weten welke nieuwe trends op dit moment van belang zijn.

In het afgelopen jaar werd digitale transformatie een realiteit voor ondernemingen van alle soorten. De wereldwijde pandemie heeft het tempo van deze verandering met een paar jaar versneld.

De toekomsttrends waar je vroeger gebruik van maakte om je digitale marketingstrategie op te baseren kunnen ondertussen gedateerd zijn, terwijl er daarnaast volledig nieuwe problemen opgedoken zijn die onze aandacht vereisen.

De behoeften en het gedrag van consumenten hebben een drastische verandering ondergaan.

In deze column, bekijken we samen welke trends er op dit ogenblik zijn, met het oog op zaken waarvoor je in de komende kwartalen budget zou moeten voorzien om de concurrentie een stap voor te blijven.

1. De digitale wijzigingen in het gedrag van de consument zijn blijvend

McKinsey heeft vastgesteld dat de pandemie de acceptatie van e-commerce met 10 jaar heeft doen versnellen binnen slechts 3 maanden tijd.

Het is zelfs zo dat 60% van de ondernemingen uit alle sectoren nieuw koopgedrag vastgesteld heeft in het laatste jaar.

De tijd om om te schakelen en de vraag naar snelle en eenvoudige online bestelsystemen, curbside pickup en contactloze levering is voorbij.

Nu willen ondernemingen zorgen voor zekerheid en veerkracht voor de toekomst.

Het meest recente Institute for Business Value verslag van IBM stelt dat de overgang naar een meer veerkrachtige infrastructuur een prioriteit is voor 52% van de retailmerken, naast de uitrol van contactloze betalingen (47%) en het creëren van meer robuuste digitale verkoopplatforms (45%).

Het heeft geen zin om te wachten op een terugkeer naar “normaal”. Volgens het onderzoek van mijn onderneming, zorgen het vaccin en de heropening er nu al voor dat nieuwe online zoekmogelijkheden gestimuleerd worden.

Plannen die je al aan het uitwerken was (of bewaarde als lage prioriteit) voor de pandemie moet je opnieuw evalueren en ook je prioriteiten moet je met een frisse blik opnieuw bekijken.

Leg alles eens op de tafel: tijdlijnen, budget, bereik en volgorde van prioriteit. Sommige initiatieven moeten misschien versneld worden en andere volledig geschrapt.

Plan nu voor waar je vijf jaar na corona wilt staan, niet voor waar je dacht dat je organisatie nu zou staan voor de pandemie toesloeg.

2. Marketeers moeten voorbereid zijn op de vraag van de consument met realtime inzichten

Ik heb het eerder al gezegd en ik herhaal het nog eens: inzicht in zoekopdrachten zijn enorm van belang: dichter bij de realtime stem van je klant kun je niet komen.

Consumenten vertellen door hun zoekopdrachten en gedrag op de website merken expliciet wat ze willen, nodig hebben en voor welk doel.

Als je organisatie niet zo opgezet is dat er geluisterd wordt naar deze inzichten, zodat deze geanalyseerd worden en actie ondernomen wordt met realtime verpersoonlijkingen, dan mis je een enorme kans om contacten te leggen en betrokkenheid te creëren.

Zorg ervoor dat je beschikt over de mensen, processen en het platform om gebruik te maken van deze zeer waardevolle klantgegevens.

3. De snelheid en kwaliteit van content verbeteren om een voorsprong te nemen

Meer is niet altijd beter, vooral niet als het over content gaat. Daarom moet elke strategie om de schaal van content marketing te vergroten in gelijke mate rekening houden met zowel snelheid als kwaliteit.

Als je nauwgezet aan je content werkt en er aandacht aan besteedt, maar slechts een keer per maand kan publiceren, dan mis je zoveel kansen om te verschijnen in zoekopdrachten, sociale media, e-mail en andere kanalen in vergelijking met je productievere concurrenten.

Maar toch weten we hoe cruciaal het belang is van expertise, autoriteit en vertrouwen (trust) (E-A-T) op het vlak van content. Het heeft geen zin om een hoog volume aan content met een lage kwaliteit te produceren.

Openen (niet inbegrepen) met Keyword Hero

Bekijk al je organische trefwoorden en hun specifieke prestatiestatistieken in GA. Gratis Proefperiode. Annuleer op elk moment. Professionele ondersteuning. Ingesteld op 4 minuten.

Onderzoek in plaats daarvan wat je moet verbeteren en implementeren om kwaliteitscontent te creëren op een grotere schaal.

4. Klanten zoeken naar merken die connected digitale ervaringen bieden

In het recente State of the Connected Customer onderzoek, stelde Salesforce vast dat 80% van de klanten van mening is dat de ervaring die ze hebben met een bedrijf even belangrijk is als hun producten en diensten.

Of ze nu chatten met een AI-ondersteuningsrobot, met een medewerker spreken aan de telefoon of met een verkoper onderhandelen, klanten verwachten dat medewerkers toegang hebben tot hun informatie.

Ze verwachten dat een interactie verdergaat waar de vorige gestopt is, dat ze niet volledig opnieuw hoeven te beginnen bij elk nieuw engagement met het merk.

Dezelfde studie toonde ook aan dat 62% van de klanten zeggen dat hun ervaring met een industrie hun verwachtingen voor andere industrieën beïnvloedt.

Sectoren die trager zijn op het vlak van digitale transformatie, bijvoorbeeld de productie-, constructie- en landbouwsector, worden uitgedaagd om gelijke tred te houden met de retail, de zakelijke dienstverlening en andere snel wijzigende sectoren.

5. De intelligente digitale automatisering gaat verder dan eenvoudige replicatie

SEO-professionals en digitale marketeers stellen vast dat het automatiseren van taken alleen om redundantie te beperken niet meer volstaat.

Een belangrijke digitale trend is dat het aantal interacties van de consument en het aantal contacten omhoog geschoten zijn. Het gegevensvolume dat we moeten analyseren is geëxplodeerd.

Het gevolg daarvan is dat deep learning, automatisch leren, natuurlijke taalverwerking en gerobotiseerde procesautomatisering (RPA) allemaal hun weg vinden naar SEO en digitale marketing workflows.

Intelligente automatisering betekent het loslaten van de noodzaak om echt elke beslissing te willen nemen.

Het betekent machines in staat stellen om niet enkel vooraf geprogrammeerde acties in als/dan scenario’s te ondernemen, maar om echt meer te leren over de klant en hem/haar te leren kennen op manieren die wij, als mensen, gewoon niet kunnen op grote schaal.

En het betekent ook dat je die machines in staat stelt om in realtime actie te ondernemen wanneer de klant het meest ontvankelijk is voor gepersonaliseerde berichten, content, deals en aanbevelingen.

6. Eerstehands data wint aan belang en waarde

Nu Google van plan is om cookies van derde partijen geleidelijk af te bouwen, zijn PPC- en SEO-professionals naarstig op zoek naar een strategie voor een cookieloze toekomst. Het is zelfs zo dat 46% van hen zeggen dat de afschaffing van cookies hun voornaamste uitdaging is op het vlak van media voor 2021.

Nu gerichte reclame en gedragsanalyse moeilijker zullen gaan worden, zijn de waarde en het belang van eerstehands data duidelijk.

Plan nu hoe je vragen en bezorgdheden van consumenten met betrekking tot privacy, gegevensopslag en de verwijdering ervan zult gaan behandelen.

Bepaal welke waarde je consumenten kunt bieden in ruil voor hun gegevens.

Evalueer de impact die deze trend zal hebben op je meet- en analyseprocessen.

7. Hyperlokalisatie gaat verder dan geografie

De pandemie luidde een acuut bewustzijn in van problemen in de bevoorradingsketen en een wijdverspreid verlangen van consumenten om lokale bedrijven te ondersteunen.

Terwijl “de prijs-kwaliteitverhouding” aan het einde van 2020 een belangrijke drijfveer was voor aankopen volgens een rondvraag van KPMG, hebben Ernst and Young recenter vastgesteld dat 69% van de consumenten gelooft dat merken de wereld op een positieve manier moeten veranderen.

Dit is in het bijzonder van belang voor Millennials: 83% van hen vindt het belangrijk dat de merken die ze kiezen waarden hebben die in lijn liggen met hun eigen waarden.

Marketeers en leidinggevenden moeten zich dus inspannen om ervoor te zorgen dat de waarden van het merk duidelijk gecommuniceerd worden.

Naast het lokaliseren van content volgens de geografische regio – informatie delen over lokale oriëntatiepunten op je GMB-profiel, het creëren van unieke blogcontent volgens locatie, het targetten van advertenties volgens locatie – betekent hyperlokaal worden dat je begrijpt wat echt belangrijk is voor klanten op een bepaalde locatie.

Deze waarden kunnen teruggevonden worden in gepersonaliseerde advertentieteksten, aanbiedingen, e-mailmarketing en meer.

8. PPC en SEO versterken hun band

Het volstaat niet meer dat PPC- en SEO-teams enkel weten waar de ander mee bezig is. Dat is niet genoeg.

Vanaf nu zijn betaalde en organische zoekopdrachten echte partners; de ene moet beginnen waar de andere gestopt is. Beide teams zouden kennis moeten hebben van beschikbare SERP-functies en brand placements voor de meest waardevolle merken.

Ze moeten samenwerken om voor een zo consequent mogelijke dekking te zorgen onder die voorwaarden en tegelijk de kosten te beperken om de ROI te maximaliseren.

SEO-gegevens geven productteams nu bijvoorbeeld de granulariteit in de voorkeuren van de klant.

Nu Google de Page Experience Update begint uit te rollen, toont research dat recent uitgevoerd werd door onze onderneming aan dat sommige industrieën beter voorbereid zijn op Core Web Vitals dan andere. Dat betekent dat technische SEO, in het bijzonder voor ondernemingen die zich meer moeten voorbereiden dan anderen, een noodzaak en geen optie zal worden.

De synergie van SEO en PPC moet verder gaan dan het met elkaar delen van gegevens en resultaten.

De huidige omgeving vereist proactieve planning en een gedeelde verbintenis om het best mogelijke antwoord te bieden voor elk van de behoeften van de consument, bij elke stap van zijn aankoopproces.

Zie Hoe SEO & PPC gegevens gecombineerd kunnen worden voor krachtigere resultaten voor meer informatie hierover.

9. Semantiek, entiteiten en de Knowledge Graph stimuleren een grotere relevantie

Entiteit-gebaseerde SEO markeert een grote verandering ten opzichte van de op zoekwoord gebaseerde optimalisaties uit vervlogen jaren.

Terwijl Google haar begrip van de intenties van de zoeker ontwikkelt met haar Knowledge Graph, is het belangrijk dat marketeers en SEO-professionals gelijke tred houden.

Dat is waar SEO nu echt over gaat; we kunnen de content nu eenmaal niet optimaliseren zonder ten minste een basisbegrip te hebben van wat Google nu precies zoekt.

Voor interessante lectuur over de Knowledge Graph, zie deze column door Dixon Jones.

Hij legt uit hoe de Knowledge Graph werkt, wat entiteiten zijn en hoe Google Natuurlijke Taalverwerking gebruikt in de zoektocht naar schaal, diversiteit en integriteit van de informatie in Zoekopdrachten en Digitaal.

10. De manier waarop we werken is veranderd

Corona heeft ervoor gezorgd dat het personeel massaal hun kantoren verlaten heeft en we hebben geen haast om terug te keren naar hoe het was.

Volgens Adobe is het aantal marketeers dat ten minste 1-2 dagen per week van huis uit werkt enorm gestegen, van 28% tot 80% vanaf Q1 tot Q3 2020.

En in tegenstelling tot de wijdverspreide angst dat we niet 100% klaar waren om volledig op afstand te werken – dat het ontzettend schadelijk zou zijn voor ondernemingen– vermeldde 70% van de managers dat de productiviteit ofwel stabiel gebleven is, of zelfs verbeterd is.

De manier waarop we samenwerken en innoveren verandert en de verandering naar werken op afstand heeft de vervlakking van de organisatorische hiërarchie in veel organisaties doen versnellen.

De pandemie heeft ons gedwongen om te innoveren en snel problemen op te lossen. Het heeft ons verder gepusht dan de technologische en interpersoonlijke grenzen die het tempo van de acceptatie van werken op afstand redelijk traag gehouden hadden.

Marketing en andere professionele diensten zijn enkele van de sectoren met het grootste potentieel voor succesvol werken op afstand in de toekomst, volgens McKinsey.

SEO- en digitale marketing teamleiders moeten tijd maken voor people management op afstand, naast de technische aspecten van het werk.

 

Hoe gebruik je deze digitale marketing trends?

 

Trends voor digitale marketing en SEO geven ons een idee van de algemene richting waarin iets zich ontwikkelt, verandert of waar het heen gaat.

Ze zijn geen stappenplan; voor de bovenstaande factoren is er geen oplossing die gunstig is voor iedereen.

Maar houd ze in de gaten.

Evalueer de potentiële impact ervan op je marketingorganisatie en op je activiteit in zijn geheel.

Als het laatste jaar ons iets geleerd heeft, dan is het dat we wendbaar moeten zijn in onze benadering van mensen, technologie en digitale trends en dat we steeds klaar moeten zijn om te reageren op welke marktomstandigheden er hierna ook maar op ons pad komen.

Olivier Nuis
Chief Operations Officer
+31 (0)85 040 4849
Stuur Olivier een mail

Onze klanten

Data Fanatics is trots op haar opdrachtgevers. Dagelijks groeien veel bedrijven verder door onze hoogwaardige leads.

This site is registered on wpml.org as a development site.